Jízda automobilem v zimě vyžaduje daleko větší soustředění a opatrnost, než tomu bývá v jiných ročních obdobích. Řidiče může potrápit nejen sníh a námraza na vozovce, ale také neodklizený sníh či led z automobilů, zhoršená viditelnost dopravních značek nebo další nepříjemné situace. To vše může ohrozit jak řidiče, tak i další účastníky silničního provozu včetně chodců. Na co si dát pozor a jaká jsou další doporučení?
- Zasněžené dopravní značky a přechody pro chodce
Pokud hustě sněží nebo je po vydatné sněhové nadílce, mohou být špatně vidět některé dopravní značky. A to nejen ty vodorovné na silnicích, ale také ty svislé podél cest. V případě, že kvůli sněhu není jasné značení na silnici, například plná nebo přerušovaná čára, vyplatí se chovat podle přísnější z obou variant, tedy jako by zde byla čára plná. Předejdete tak případné dopravní kolizi.
V případě zasněžených svislých dopravních značek může napovědět jejich specifický tvar, především u značek „stůj“ nebo „dej přednost v jízdě“, který je snadno odlišitelný od ostatních značek, takže i když je přední část značky zasněžená, lze ji snadno rozpoznat. U zasněžených značek s povolenou rychlostí pak může pomoci například zapnutá navigace, která tyto informace zobrazuje.
Problém může nastat také u přechodů pro chodce mimo křižovatky, které v důsledku sněhové pokrývky nemusí být dobře viditelné. Zde by měl být řidič upozorněn doplňujícím svislým dopravním značením. Ale i to může být špatně viditelné, proto se v takovém počasí vyplatí vždy opatrnost a méně plynu.
V případě, že přeci jen dojde k dopravní nehodě v důsledku nejasného dopravního značení kvůli sněhu či blátu, určitě je vhodné nečitelné značky zdokumentovat, případně mít svědky nebo záznam od policie pro další vyšetřování nehody.
- Námraza na autě a sníh
Před každou jízdou je rozhodně nezbytné důkladné očištění vozidla od ledové vrstvy nebo sněhu. Základem jsou nejen očištěná okna po celé délce, včetně bočních i zadních okének, abyste měli během cesty bezpečný výhled z vozu, ale také důkladné očištění celého vozu, především přední karoserie a střechy. Z těch mohou během jízdy odlétávat kusy sněhu nebo ledu a ohrozit vás nebo ostatní řidiče či chodce. „Řada řidičů tuto povinnost nerespektuje, protože je to pro ně stále poměrně nová informace. Za nedodržení jim ale hrozí pokuta,“ varuje Olga Boučková z Besip TSK. A to nejen na území ČR, ale například také na Slovensku nebo v Německu.
Při čištění auta pak nezapomeňte ani na SPZ, která nesmí být zakryta sněhem, blátem ani jinak znečištěná, musí být vždy dobře čitelná. I za toto porušení předpisů hrozí nemalé pokuty.
- Chování v případě smyku a při brždění na sněhu a ledu
Brždění rozjetého automobilu na zasněženém nebo zledovatělém povrchu může být pro mnoho řidičů chvíle, při které začnou panikařit. A například zběsilé sešlapávání brzdového pedálu může situaci ještě zhoršit. Při brzdění na sněhu je totiž důležité si uvědomit, jestli v autě máte nebo nemáte systém ABS.
U automobilů, které ABS nemají, je třeba brzdit přerušovaně. Při plném brždění se snadno zablokují kola a vůz se začne hrnout jako saně a přestane zpomalovat. V ten moment je nutné brzdu povolit, aby se kola začala zase točit, a pak opět brzdit. Tento proces opakujte, dokud auto nezpomalí na požadovanou rychlost. S ABS je to jednodušší, brzdit lze naplno a auto se s tím nějak vyrovná, ale i tak platí doporučení na sněhu brzdit s citem.
Jak zvládnout smyk? Obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem. Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný bude řešit řidič s náhonem zadním. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu, že brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu a projíždí se při pravém okraji silnice. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá.
„Pro řidiče, kteří si jízdou v zimě nejsou zcela jistí, proto pořádáme ve spolupráci s Ústředním automotoklubem ČR a Autoklubem ČR takzvané zimní jízdy zručnosti a školu smyku, které je na podobné situace připraví,“ říká Olga Boučková z Besip TSK.
- Výbava, která se může v zimě hodit nejen na horách
Nejen základní výbava ale také pár věcí navíc vás může v zimě vytáhnout z nepříjemných situací. Smetáček na ometání sněhu z auta nebo škrabka na sklo do seznamu základní výbavy nepatří, ale i díky výše uvedeným skutečnostem by neměly chybět v žádném vozidle. V kufru se vyplatí také mít tažné lano, lopatku, sáček s pískem, startovací kabely, deku, teplé rukavice nebo záložní nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů.
Pro ty, kteří se chystají na hory, jsou to pak určitě sněhové řetězy. V místech, kde jsou povinné, jsou na denním pořádku případy, kdy řidič bez nich uvízne, ohrožuje další účastníky provozu a často dokonce i zablokuje na daném místě celou dopravu. U sněhových řetězů se také vyplatí zkusit si jejich instalaci nanečisto, než se vydáte do hor. V krizové situaci je sice mít ve vozidle můžete, ale když je nebudete umět nasadit, budou vám k ničemu.