V květnu 2016 vychází v edici Louis Vuitton Travel Book, cestopisech s ilustracemi předních umělců z celého světa, dva nové svazky. A řada také nyní vyšla na Brechta Evense, mladého a talentovaného autora komiksových románů, aby se podělil o svůj svěží pohled na město Paříž. Maliř Liu Xiaodong zase dostal prostor, aby ztvárnil svoji osobní zkušenost s Jižní Afrikou.
Edice Louis Vuitton Travel Book je pozvánkou na skutečné i virtuální cesty obohacené o intelektuální stimulaci a výjimečné okamžiky. Na stránkách těchto reprezentativních publikací naleznete ilustrace slavných umělců i začínajících a talentovaných výtvarníků, kteří vyprávějí příběhy měst a zemí, které navštívili. Dozvíme se prostřednictvím jejich „očí“ leccos o architektuře, tom zvláštním světle, které každé místo má, stejně jako o životech místních obyvatel. Edice Travel Book navazuje na úspěšnou edici Louis Vuitton Carnets de Voyage, které téměř dvacet let nabízela dobrodružství a zážitky viděné optikou několika výjimečných ilustrátorů a akvarelistů. Travel Book nabízí nový, moderní pohled na cestování a zaměřuje se na odlehlá a divoká místa, stejně jako na města, která nikdy nespí.
Umělkyně Chéri Samba z Konga nám společně s Belgičanem Brechtem Evensem představí svoji vizi Paříže. Američan Daniel Arsham se vydal na Velikonoční ostrov; Francouz Jean-Philippe Delhomme zpracoval New York, a mladá japonská ilustrátorka se vrhla na Londýn. Benátky byly zvěčněny slavným mistrem žánru manga Jirô Taniguchi; Vietnam poznáme díky Italovi Lorenzu Mattottimu; vzdálenou Arktidu nám přiblíží Ir Blaisse Drummond; Edinburgh nám představí Floc’h – nejvíce britský z Francouzů; a do Jižní Afriky se vypravil čínský malíř Liu Xiaodong.
Každý umělec dostal zadání zpracovat místo, kde nikdy předtím nebyl. Dostává se do konfrontace s neznámem, které ho stimuluje k objevování. Tam, kde to neznáme, máme tendenci vnímat vše ostřeji a rádi se necháme překvapit něčím novým nebo něčím, co známe, ale rádi se s tím opět setkáváme. Vize místa jako prázdného plátna či nepopsaného listu, který je inspirací ke komentářům, které mohou být narativní, něžné, satirické či pitoreskní.
Tyto cestopisy nejsou jen pouhým skicářem, ale také výběrem z bohaté estetiky moderního umění. Kreativní světy, které se nám v těchto knihách představují, jsou velmi rozmanité: na svých cestách umělci, kteří sami pocházejí z různých částí světa, dostali volnou ruku při výběru svého způsobu umělecké exprese – kresbu, malbu, koláž, ilustraci, komiks nebo manga. Některé z originálních uměleckých děl, která takto vznikla, jak figurativní, tak abstraktnější, do své sbírky moderního umění zakoupila společnost Louis Vuitton, která se tak opět obohatila o neotřelé formy a pohledy.
Limitovaná edice 30 kusů každého z nových titulů edice bude – očíslovaná a s podpisem autora – ke koupi ve vybraných obchodech Louis Vuitton. Od května 2016 si můžete přečíst exkluzivní rozhovory s umělci na webových stránkách louisvuitton.com na sociálních sítích Louis Vuitton.
BRECHT EVENS PARIS
Pro dílo Brechta Evense je typický „plodný chaos“, z něhož vycházejí neuvěřitelné kombinace reality a fantazie. Je jako hřiště a prostor, který je fluidní a extrémní; místo, kde něžnost inspiruje násilí a z magie se stává noční můra. Brecht Evens se narodil v roce 1986 v městě Hasselt v holandsky hovořící části Belgie. Brecht Evens sám sebe označuje spíše za autora komiksů než za malíře – protože příběhy, které vypráví, se „nevejdou do jednoho obrazu.“
Podle Brechta Evense by také každý návštěvník a fanoušek umění měl mít možnost „odnést si domů album, do jehož prohlížení se zcela ponoří.“ Nadějnému mladému umělci bylo pouhých 22 let, když mu vyšla kniha The Wrong Place, která volně vycházela z jeho diplomové práce na umělecké škole Luca School of Arts v Ghentu. Jednalo se o jeho první publikovaný komiks ve Francii a začátek jeho plodné spolupráce s vydavatelstvím Actes Sud.
Brecht Evens získal za The Wrong Place cenu Willy Vandersteena a „Cenu za odvahu“, která se uděluje v rámci Festivalu d’Angoulême (2011). Jeho prvotina si zručně pohrává s komiksovým žánrem, stejně jako další projekty Brechta Evense, The Making Of a Panther. Brecht Evens navazuje na tradici slavných mistrů a ilustrátorů – od Bruegela staršího po Evera Meulena; Brecht Evens vynalézá svůj vlastní obrazový jazyk, v němž hromadí struktury a vrstvy materiálů a médií – od akvarelu, přes kvaš, indickou malbu inkoustem, až po barevné pastely. Jeho tvorba, nezkrocená, divoká, se nenechá spoutat rámem. Brecht Evens nepoužívá typické komiksové bubliny, ale zato miluje optické iluze a falešnou perspektivu. Jeho svět je – jako on sám – ve stavu stálé metamorfózy: minimalistický, plný detailů, elegantní, psychedelický, temný, figurativní a abstraktní, neuvěřitelně svobodný a zároveň znepokojivý.
Evens je skvělý vypravěč příběhů a skvělý i nebezpečný (jako jeho postava Panther, vznešené zvíře, které pohánějí temné touhy, a které okouzlí mladou dívku). Jeho příběhy jsou svůdné i znepokojivé. V obrazech, které jsou vystaveny v předních galeriích (například Galerie Martel v Paříži) a na prestižních festivalech (Festival international de la bande dessinée d’Angoulême, 2013; Rencontres du 9e art, Aix-en-Provence, 2016), se zrcadlí hledání naší vlastní duše. K objevení nových forem a vzrušujících detailů je nutné pozorné oko – divák se tak stává objevitelem světa, který se tak stává jeho světem. Brecht Evens pracuje pomalu; se svými obrazy tráví hodně času – naslouchá, co mu šeptají, a teprve potom pokračuje na své umělecké cestě, jejíž konec nikdo nedohlédne.
Od května 2016 se originální kresby Brechta Evense představí veřejnosti v Galerie Martel v Paříži (17 rue Martel, 75010 Paris).