S čím dál větší spotřebou společnosti roste také množství odpadu, který vyprodukujeme. Proto je stále důležitější seznamovat s významem třídění a recyklace odpadu i ty nejmladší. Podle odborníků se totiž postoje a návyky správného ekologického chování vytvářejí a udržují daleko lépe u mladších. Jak naučit děti třídit odpad popíšeme v následujícím článku.
Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš, praví známé pořekadlo. O recyklování to platí samozřejmě také. Čím dříve se s ním děti setkají, tím lépe si ekologické chování a smýšlení osvojí. Pomoci jim v tom mají také různé tuzemské projekty, které na podporu ekologického chování průběžně vznikají. „Do projektu Zelená škola, který se zaměřuje na sběr vysloužilých elektrozařízení včetně baterií ve školách, je aktuálně zapojeno více než 400 škol. Snažíme se s ekologickým chováním seznámit učitele, kteří pak svoje zkušenosti přenesou na děti. Mnohdy se poté stává, že děti od útlého dětství učí právě své rodiče,“ popsal princip projektu ředitel skupiny REMA David Vandrovec. Během posledního školního roku nasbíraly zúčastněné školy přibližně 30 tun vysloužilých elektrozařízení.
Soutěž ve sběru elektroodpadu děti povzbudí
Právě školní děti je ale potřeba ke třídění motivovat. Klasické strohé vysvětlení o tom, že třídit odpad je nutné kvůli přírodě nebo ekonomice, je většinou nezaujme. Proto je namístě se zamyslet, jakým způsobem dětem recyklaci udělat zábavnější. Jednou z možností je například aktivně zapojit žáky a jejich třídy do odborných soutěží. Žáci se pak učí pomocí zážitku, na základě kterého si zapamatují maximum informací. „Jednou z nejaktuálnějších soutěží probíhajících v rámci projektu Zelená škola je soutěž s názvem „EkoEDA“, jejíž součástí je doplňková soutěž o „Nejstarší mobil“. V rámci soutěže se například hledá nejstarší mobilní telefon, který se může spojit s našim výukovým programem a doplní se tak vhodně například rámcově vzdělávací aktivity týkající se environmentu na školách,“ upřesnil Vandrovec.
Příklad musí děti vidět i doma
Třídění se ale samozřejmě netýká jen elektroodpadu nebo baterií. Menší děti, zvláště ze školek nebo prvních ročníků základních škol, mohou zase z nasbíraného materiálu vytvářet různé figurky, tašky, ozdoby a další věci. Jednoduchou, ale účinnou zábavou vhodnou i pro domácnost je namalovat si s dětmi na různé nádoby na tříděný odpad věci, které se do nich vyhazují, nebo které tam naopak nepatří. Motivační může být i soutěž o to, kdo nasbírá největší množství víček od plastových láhví. Děti v mateřských školách a na prvním stupni základních škol se o recyklaci učí také hrou pomocí pexesa a omalovánek. Ne všechno se ale děti naučí ve školách. Hlavní je vidět ekologický přístup doma. Pokud si dítě z domova osvojí návyk, že všechen odpad bez rozdílu končí v obyčejném koši, recyklovat se naučí jen velmi těžko. Proto je podle odborníků důležitý i přístup rodičů.
O projektu Zelená škola
Projekt je zaměřen na sběr baterií a vysloužilých elektrozařízení ve školách. Jeho cílem je vzdělávat žáky a poskytovat pedagogům ucelené informace o problematice třídění odpadu. Škola, která se do projektu zapojí, má svoz a ekologické zpracování veškerých elektrozařízení a baterií zcela zdarma. Zároveň získá možnost využívat při styku s veřejností logo Zelené školy, informační letáky i plakát k označení sběrného místa. V současnosti je do projektu zapojeno více než 350 škol z celé České republiky.
Iniciátorem projektu je společnost REMA Systém, a.s., která se zabývá ochranou životního prostředí prostřednictvím efektivní recyklace odpadů i elektronických zařízení. Zajišťuje organizaci sběru, třídění i nakládání a recyklaci v celé České republice.