reklama

Macbeth – Too Much Blood: První premiéra Divadla Na zábradlí v Divadle Komedie

reklama

Klasické Shakespearovo drama Macbeth v autorském, v mnohém velmi překvapivém pojetí režiséra Davida Jařaba je nejnovější premiérou Divadla Na zábradlí. Poprvé bude očekávaná inscenace Macbeth – Too Much Blood uvedena 7. dubna, reprízy jsou na programu 11., 24., 29. dubna, 5. a 26. května – mimořádně v Divadle Komedie, kde soubor po dobu rekonstrukce domovské scény dočasně hostuje. Coby Macbeth a Lady Macbeth na jeviště vstoupí Miloslav König a Anežka Kubátová.

„Když mě Divadlo Na zábradlí oslovilo a bavili jsme se, co bych chtěl dělat, jako jeden z návrhů padl Macbeth. Mezi Shakespearovými texty je mi zrovna tento nejmilejší, ale mám rád i Krále Leara a Richarda III. Macbeth má v sobě cosi temného, atavistického a jde rovnou k jádru věci. Je to hra o čistce v klanu, totálním převzetí moci, v podstatě taková jasná mafiánská storka. Tenhle půdorys mi vyhovoval, ale zamýšlel jsem se nově nad psychologickými motivacemi, jak takováto situace může vzniknout. Nakonec jsem nevydržel a celý text napsal znovu. Mistr to ostatně nedělal jinak,“ přiblížil David Jařab vznik nové inscenace a dodal: „Jak jsem si tak ale celou věc pořád přehrával v hlavě, uvědomil jsem si, že k Shakespearovi angličtina prostě patří, takže původní text sice zmizel, ale angličtina nakonec zůstala. Angličtina jednoduchá, primitivní, v ledasčem současná, prostě jazyk, ve kterém věci ´zní´ a který je dneska univerzálním dorozumívacím kódem po celém světě.“ Herci se tedy na jevišti dorozumívají jednoduchou, prostě rytmickou, zkratkovitou angličtinou, které rozumí každý začátečník – a pokud ne, přečte si české titulky.

David Jařab inspirován Shakespearem hru napsal, režíroval a také navrhl scénografii. Autorkou kostýmů je Sylva Zimula Hanáková, hudba je dílem Jakuba Kudláče, součástí inscenačního týmu je také dramaturgyně Lucie Ferenzová. Spolu s Miloslavem Königem a Anežkou Kubátovou v nové inscenaci Divadla Na Zábradlí hrají Leoš Noha, Václav Vašák, Ivan Lupták, Petr Jeništa a Petr Čtvrtníček a nové posily týmu – Jiří Černý a Johana Matoušková.

Jařab se pokusil vyložit Macbetha jako člověka, který se bojí své vlastní identity, sexuální orientace a především bytí ve svému prostředí neakceptovatelné pravdy. Jeho sebezapření přináší řadu neblahých důsledků, které ho jednoznačně nasměrují k destrukci okolí a nakonec i sebe samotného. Především je tato situace velkým problémem pro jeho manželský vztah. Potlačená frustrace vztahu je nakonec příčinou paranoidního jednání a eskalujícího násilí. Nemožnost přistoupit na něco, co by bylo považováno za zvrácené, dovede hlavního hrdinu ke zvrácenostem ještě mnohem děsivějším. Ale aby to neznělo zase tak temně – můj Macbeth je myslím docela sranda. Groteskní pohled na věc je mi blízký. Podobá se tak spíše králi Ubu než temnému maniakovi,” přiblížil svůj autorský vklad David Jařab.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama