Češi pomalu upouštějí od toho, aby svým blízkým blahopřáli textovou zprávou či poslali e-mail. Investují do ručně vyráběných či umělecky pojatých přání. Ochota připlatit si za design každoročně roste.
Tvrdí to Simona Zábržová, ředitelka společnosti Giftisimo, největšího českého prodejce ručně vyráběných přání. Češi zde v prvním pololetí letošního roku nakoupili téměř 5 000 přání v hodnotě 600 000 korun, což je ve srovnání se stejným obdobím roku minulého o 150 000 korun více. Nejvíce investovali do ručně vyráběných přání, jejichž cena se pohybuje kolem 119 korun za kus.
„Nákupní chování Čechů a ochota platit za krásné, ručně vyrobené přání rok od roku stoupá. Stejně jako u balicí dárkové služby už několik měsíců vnímáme větší ochotu si připlatit za design a ruční práci, která v obdarovaném vzbudí pozitivní emoce. Lidé například ladí přání s papírem či krabicí, v níž je zabalený dárek. Kopírujeme tak trendy ze zahraničí, kde jsou zákazníci zvyklí za přání platit nemalé částky,“ říká Zábržová. Pro zajímavost, před 5 lety utratili za ruční přání čeští zákazníci v Giftisimu 600 tisíc korun za jeden rok, letos se tuto hodnotu podařilo pokořit už za prvních 6 měsíců.
„Lidem se líbí luxusní přání značky Bug Art z Anglie, Turnowsky z Izraele či dřevěná a ruční přání. Naše česká ruční výroba tvoří téměř polovinu všech prodejů,“ dodává Zábržová. Za prvních 6 měsíců tohoto roku nakoupili čeští zákazníci 2 128 kusů ručních přání. Vánoční sezona data celkových prodejů ještě výrazně navýší.
Přestože ochota zákazníků připlatit si za blahopřání sílí, mají Češi, co se západních zemí týče, co dohánět. Zatímco ve Velké Británií připadá na jednu osobu průměrně 30 přání ročně, v tuzemsku je to podle našich odhadů 0,8 přání na osobu. „Takovým středem v počtu prodaných přání je Německo, kde ročně v průměru koupí člověk 9 přání,“ doplňuje ředitelka Giftisimo. „Pravdou ale je, že jak v USA, tak ve Velké Británii jsou běžné dárky drahým zbožím, a tak se lidé obdarovávají právě ‚levnější variantou dárku‘ – přáním. Kromě toho je zde více příležitostí, k nimž si lidé přání kupují. Je například zvykem, že při stěhování dostane nový obyvatel domu přání od sousedů do schránky,“ dodává Simona Zábržová.