Firmy ve snaze získat nové zaměstnance rozšiřují nabídku benefitů. Je to ale ta správná cesta? Lze získat nabídkou benefitů ty správné lidi? Benefity jsou z pohledu zaměstnanců důležité, zaměstnavatelé by měli ale zvážit, jaké nabídnout.
Míra nezaměstnanosti i v říjnu nadále klesala, aktuálně na novou rekordní úroveň 3,6 % a česká ekonomika jede na plné obrátky. Tlak na zaměstnavatele roste, pro udržení zaměstnanců a získání nových navyšují mzdy a rozšiřují nabídku benefitů. To je ale někdy dvojsečná zbraň – řadu lidí motivuje ke změně místa, ale jde často o ty, kteří uslyší hned na další lepší nabídku. Dobré platové podmínky a benefity jsou jistě dobrým tahákem, ale k udržení kvalitních lidí samy o sobě nestačí.
„Široká nabídka benefitů je v současné době ‚v kurzu‘, ale zkušení HR profesionálové, kteří uvažují v dlouhodobé perspektivě, varují, že pro udržení kvalitních zaměstnanců je třeba něco jiného,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „To neznamená, že benefity je třeba zavrhovat – jen uvážlivě volit, jaká nabídka nám pomůže přilákat ty správné zaměstnance a motivovat je k lepším výkonům. Ale především dnes doba vyžaduje budování tzv. employer brandu – značky, jejíž renomé táhne.“
Dobré platové podmínky a velká nabídka benefitů přilákají řadu lidí, ale k jejich udržení a budování pozitivní image firmy samy o sobě nestačí. Slušné mzdy jsou totiž brány v současné době jako samozřejmost. V případě, že jsou zaměstnanci dobře zaplaceni, ale přetíženi, přestávají být ve své práci efektivní, hrozí i vyhoření či odchod. Trendem na poli employer brandu je tak posilování rovnováhy pracovního a soukromého života, známého pod anglickým názvem work-life balance.
Tím, že zaměstnavatel klade důraz na volnočasové aktivity svého zaměstnance, podporuje jeho pracovní výkonnost a zlepšuje i jeho přístup k firmě. Zaměstnanec tuto péči o zdraví a volný čas navíc vnímá mnohem intenzivněji než svůj plat. To samé platí u benefitů, které podporují kariérní i lidský rozvoj zaměstnanců – přístup ke kvalitnímu vzdělávání i poskytnutí času na jeho absolvování, rozšiřování expertních znalostí lidí, to jsou trumfy, které přesvědčí.
„Důležitou roli v tom, zda lidé chtějí ve firmě setrvat dlouhodobě, hraje i atmosféra na pracovišti a kultura dané společnosti. A právě to může management firem a HR oddělení značně ovlivnit,” říká Zuzana Lincová. „I volba podporovaných benefitů může k atmosféře ve firmě přispět kladně – společné sportovní nebo CSR aktivity pomohou posílit neformální vazby, a často i uvolnit napětí ve vztazích na pracovišti.”
Výhody sportování se spolupracovníky zdůrazňuje také Petr Salomon, odborník na sportovní marketing. „V kolektivních sportech se vždy vyhrává i prohrává společně, celý tým jde za stejným cílem. To pracovní kolektiv samozřejmě utuží,” uvádí Salomon, který je zároveň spoluzakladatel platformy Týmuj.cz, přes kterou si lidé organizují společné sktiivty. Z celkového počtu takřka 170 tisíc registrovaných uživatelů tvoří týmy spolupracovníků 12-15 %, od začátku letošního září ale tempo jejich registrací roste a podíl firemních družstev se blíží jedné pětině.