reklama

Jak se stát kapitánem lodi? Absolvovat týdenní praxi v Chorvatsku a složit zkoušky z meteorologie či angličtiny

reklama

Plout po moři, aniž byste potřebovali kapitána? Lákavá představa. Udělat si český kapitánský průkaz pro začátečníky přitom zabere asi stejně „čistého“ času jako jedna dovolená – a umožňuje ty nadcházející trávit u kormidla po celém světě. Dárkový poukaz na absolvování kurzu pak pod vánočním stromečkem jistě potěší každého příznivce jachtingu, cena celého kurzu se pohybuje okolo 20 tisíc korun.

Co všechno musí budoucí kapitán pobřežní plavby umět a znát? Zkoušený je z navigace, meteorologie, plavebního provozu na moři (COLREG), z plavební nauky, angličtiny a zdravovědy. „Ovšem ti, kdo absolvují celý jachtařský kurz a následně si projdou látku a zkoušené okruhy, nemívají s úspěšným složením zkoušky problém.

Množství probírané látky je sice opravdu velké, ale vzhledem k tomu, že o jachtingu přemýšlíme v širších souvislostech, vše se snáz zapamatuje,“ říká Jiří Zindulka, hlavní kapitán společnosti ZINDULKA, která kapitánské kurzy zajišťuje, a lektor u zkoušek. Ty se konají, stejně jako třídenní teoretická část v Praze.

Týdenní praxe probíhá v Chorvatsku, kde se uchazeči o kapitánský průkaz naučí ovládat loď tak, aby ji dokázali bezpečně řídit v podmínkách pobřežní plavby. Každý manévr se, pro zautomatizování, mnohokrát opakuje; je lepší být na lodi v menší skupince, a tudíž si vše moci vyzkoušet vícekrát. Praktická část by měla ideálně následovat až po teoretické části, není to ale podmínkou.

Úspěšný student získá mezinárodně uznávaný kapitánský průkaz, který platí pět let a jeho další prodloužení je pouze formální záležitostí. Může plout kdekoliv do 20 námořních mil od pobřeží, což dává spoustu prostoru a možností užít si poklidný jachting s rodinou i trochu náročnější jachting třeba s přáteli. Brázdit mořskou hladinu lze ve dne v noci, omezující je pouze síla větru, která nesmí přesáhnout 6 dílů Beaufortovy stupnice. Délka lodi by pak neměla překročit 16 metrů.

Kromě začátečnického „céčka“ existují i vyšší české kapitánské průkazy B (velitel jachty mořské plavby) a A (velitel jachty oceánské plavby). Dále si lze udělat chorvatský kapitánský průkaz, který platí pouze na území této země, kde se také kompletně skládá. Plavbu po vnitrozemských vodách umožňují VMP – Vůdce malého plavidla (po Česku), respektive MPZ – Mezinárodní průkaz způsobilosti (v zahraničí).

 

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama