Muzikálová komedie Doktor Ox je s přípravami na svou podzimní premiéru v plném proudu. Všichni obsazení herci se sešli v Divadle Hybernia, aby zde spolu s režisérem Zdeňkem Zelenkou a produkčním týmem absolvovali první čtenou zkoušku. V hlavních rolích jsou obsazeny zkušené herecké osobnosti, z nichž Jiří Korn a Peter Pecha jsou oceněni cenou Thálie. Dále uvidíte Kateřinu Brožovou a těšit se můžete i na mladé talentované herce, mezi které patří Petra Vraspírová, Františka Stropnická, Anna Slováčková či Petr Ryšavý a celý herecký tým.
Hra má za sebou již úspěšnou tiskovou konferenci, kde jsme mohli vidět všechny vystupující tváře i tvůrce příjemným zpestřením byla i hudební ukázka v pěveckém podání Petera Pechya Petra Ryšavého, kteří v muzikálu představují odvážného Sebastiana, a Ivany Korolovés Petrou Vraspírovou, které byly obsazeny do role Amélie. Po zábavě však přichází práce v podobě první čtené zkoušky.
Díky prestižním představením je Divadlo Hybernia jedním z nejvýznamnějších producentů muzikálů v České republice. Na kvalitě záleží i Zdeňkovi Zelenkovi, který je perfekcionista a spokojenost diváka je pro něho prioritní, proto nenechává nic náhodě a už nyní pracuje s týmem na nácvicích očekávaného díla Doktor Ox. V divadle se potkali všichni obsazení herci a seznámili se se svojí rolí a její povahou. Ten, kdo četl, byl právě Zdeněk Zelenka. „Na první čtené zkoušce přednáším text hlavně já a herci poslouchají, kudy to intonačně a hlavně významově režisér vede. Takže je to vlastně moje čtená zkouška, pro herce je především poslouchací.“
Zeptali jsme se úspěšného režiséra, k čemu je vlastně důležitá. „Je nutné seznámit se s režisérovou koncepcí, určení žánru, stylu hraní, ale hlavně jde o výklad podtextů jednotlivých replik. Také je důležité ujasnění si charakterů jednotlivých postav. Čili na první čtené zkoušce režisér musí jasně sdělit, CO a hlavně JAK se ta hra bude hrát. Učit se musí každý sám.“
Scénář už je v tuto dobu daný, ale co když přece jen režiséra napadnou úpravy? Je možné provádět změny? „Všechny texty jakékoliv hry, ať se jedná o činohru či muzikál, musí být předem natolik propracované a všem jasné, aby se nemuselo měnit cokoliv zásadního. Drobné úpravy jsou vždy, zkoušení je permanentní vývoj, ale ne textu, nýbrž jeho výkladu. Několik týdnů či měsíců se tak hledá a ujasňuje, jak obsah slova či věty nejlépe zahrát, aby se divákovi sdělilo, co autor zamýšlel. Zkrátka než se jde na jeviště, musí všichni vědět, co tam budou hrát“, informoval Zdeněk.
Každý z herců se na svou roli těší, určitě si nikdo nepřeje, aby o ni přišel. Co když ale tvůrci zjistí, že vybraný herec se se svou rolí nedokáže ztotožnit. Je možné ho nahradit? „To už je pozdě. Režisér musí být takový odborník, aby předem věděl, zda zvolený herec roli zvládne či ne. Je to věc praxe a tu já mám čtyřicetiletou. Zastávám názor, že pokud herec roli nezvládá, není to chyba jeho, ale režiséra. Špatně si vybral. U Doktora Oxe jsem si jist, že výběr je perfektní!“