V posledních letech je čím dál zřetelnější, že vánoční pohodu vystřídal stres a davové šílenství v obchodech. Téměř polovina obyvatel ČR (48 %) si vybaví stres při dříve kouzelném slůvku Vánoce. Bohužel ale většinou nad dary tolik nepřemýšlíme a je pro nás důležitější jejich množství. Tomu odpovídá i zjištění, že 40 % mužů si nepamatuje, čím loni obdarovali své blízké. Naneštěstí je tento přístup nejen neekologický, ale také s sebou přináší řadu nepříjemností spojených s výměnou nevhodných dárků po Vánocích. Průzkum pro Twisto, českou platební appku, zpracovala společnost Behavio Labs, probíhal online a zúčastnil se jej reprezentativní vzorek 650 lidí.
Ta tam je vánoční pohoda, kterou vídáme už snad jen v televizi. I když si lidé Vánoce stále spojují s pohádkami (58 %), na záda jim dýchá šílenství (48 %). Tím ale negativní souvislosti nekončí. Čtvrtina lidí si tento svátek “klidu a míru” spojuje se stresem (23 %) a otravnými reklamami (24 %).
Doručení domů boduje, zbytek odradí poštovné a čekání
Z průzkumu dále vyplývá, že většina nakupujících si nechává objednaný dárek doručit (76 %), zatímco jen 24 % si ho vyzvedne osobně. Zákazníky preferující osobní vyzvednutí odradí od doručení nejčastěji vysoké poštovné (69 %), polovinu pak čekání na kurýra během dne (56 %), čtvrtinu délka čekání na dodávku (27 %) a pětina chce dárek nejdřív vidět osobně (18 %). Dopravci nedůvěřuje 13 % dotázaných.
Ženy a starší nakupují dříve, utratíme v průměru do 7 tisíc
“Není ani velkým překvapením, že obchodní centra praskají ve švech zejména několik dní před Vánoci. 13 % lidí přiznává, že dárky nechává na poslední chvíli,”říká Michal Šmída. Nejvíce lidí (37 %) shání dárky během prosince. Průběžně během roku nakupují lidé spíše málo (jen 16 % ze všech oslovených respondentů), a pokud ano, jde spíše o ženy (20 % žen oproti 12 % mužů). Ženy nakupují dříve než muži, starší dříve než mladší ročníky. Loni průměrně člověk za všechny dárky dohromady utratil do 7 tis. Kč (6 659 Kč, tj. 512 Kč za dárek), letos lidé plánují obětovat téměř o stokorunu více.
Oceány zachránit chceme, ale u dárků u nás není ekologie na prvním místě
Ačkoliv se svět zaobírá přemírou plastů v oceánech a v kavárnách pomalu ubývají brčka do pití, ekologická udržitelnost není pro Čechy klíčovým kritériem při nakupování vánočních dárků. To je další stěžejní závěr říjnového průzkumu, který si nechala společnost Twisto vypracovat. Ta nabízí platební aplikaci s kartou Mastercard a procesy kolem placení významně zjednodušuje. Podle Twista udržitelnost při nákupech darů aktivně vyhledává 13 % Čechů, zastoupených převážně věkovým rozmezím 18–44 let s vysokoškolským vzděláním. Necelá polovina (49 %) lidí nicméně ekologickou variantu zvolí, pokud má na výběr.
“Češi podle průzkumu udržitelnost dárků začínají řešit, a více se o ni zajímají ženy než muži. Průzkum nám nicméně pomohl lépe nahlédnout pod pokličku i jiných nákupních zvyklostí před Vánoci,” říká Michal Šmída, zakladatel a CEO společnosti Twisto, která mimo jiné umožňuje nakupovat v e-shopech s platbou až po doručení a prohlédnutí zboží,” dodává Šmída. “