Majitelé e-shopů v Česku letos očekávají další rekordní rok. Úspěšnost jejich obchodu stojí a padá s kvalitním marketingem a technologiemi, každému třetímu prodejci se přitom nedostává kapitálu. Čtvrtina e-shopů vidí příležitost v expanzi do zahraničí, ale pouze 15 procent do ní plánuje letos investovat. Vyplývá to z národního průzkumu mezi českými e-shopy, který letos provedla společnost oXyShop ve spolupráci s konzultační společností Acomware a portálem Tyinternety.cz.
Více než čtvrtině tuzemských e-shopů vzrostly loni meziročně tržby o více než 40 procent. „Podobně optimističtí jsou prodejci i s výhledem na letošní rok. S růstem tržeb počítá 85 procent z nich a přinejhorším stagnaci si připouští zbývajících 15 procent,“komentuje výsledky národního průzkumu mezi českými e-shopy Tomáš Petrů ze společnosti oXyShop. Klíčem k růstu byla i nadále sílící poptávka ze strany zákazníků o nakupování online. Loni podle analýzy Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly české e-shopy obratu 135 miliard korun, což bylo v meziročním srovnání o 17 procent více.
Mezi nejčastěji zmiňované problémy, s nimiž se loni internetoví prodejci potýkali, patří marketing, reklama a e-shopová platforma. „Přibližně každého třetího prodejce také tížil nedostatek kapitálu. Je to pro ně dokonce závažnější problém než nízký počet pracovníků, se kterým se potýká většina jiných oborů,“vysvětluje Tomáš Petrů. Ten současně upozorňuje, na co se musejí majitelé e-shopů zaměřit:„Úspěšné e-shopy se od těch méně úspěšných zpravidla odlišují propracovanější strategií prodeje a marketingu. Díky tomu neinzerují zboží s nízkou rentabilitou a prostřednictvím nevhodných reklamních kanálů. Jde také o zacílení na konkrétní zákazníky, a tomu je nezbytné přizpůsobit komunikaci, péči o zákazníky, strukturu celého e-shopu i jednotlivých kategorií, včetně popisků produktů, aby byl nákup pro zákazníky maximálně pohodlný a odrážel specifika jejich nákupního chování,“popisuje správnou cestu.
Průzkum naznačuje, že si majitelé e-shopů uvědomují ušlé příležitosti a v letošním roce nenechají nic náhodě. Sedm z deseti oslovených plánuje investovat nejvíce peněz do online marketingu a více než třetina do e-shopové platformy. „E-shopy se stále více začínají vedle klasických výkonnostních kanálů zaměřovat na budování vlastní značky a vztahu se zákazníkem. To je jednoznačně správný směr,“říká David Vurma z konzultační společnosti Acomware.
Hojně diskutovaná je také problematika expanze do zahraničí. Pro 25 procent e-shopů je zahraničí klíčové pro budoucnost, jen 15 procent ale bude letos do expanze investovat. „Je to poměrně nízké číslo v kontextu toho, jak ideální podmínky má Česká republika díky své poloze,“doplňuje Vurma, podle něhož menší ochota investovat do expanze souvisí právě s nedostatkem kapitálu. „Jak ukazují příklady Kullina.cz nebo Zoot.cz, spoustu e-shopů nemá finance v pořádku. Často nemají finančního ředitele, což u firem se stamilionovými obraty není úplně obvyklé. A mnohem více se řeší inovace než zdravé fungování firmy,“uzavírá Vurma.