Termín umělá inteligence je zcela jistě módním pojmem. Nejčastěji si pod ním představíme více či méně vzdálenou budoucnost a roboty, kteří nás obsluhují. Ale faktem je, že se s umělou inteligencí setkáváme již nyní, a to v běžném každodenním životě. A stále častěji, i když si to možná neuvědomujeme – při online nákupech, focení mobilem, psaní emailu, ale třeba v nákupním centru.
Nakupování na e-shopech
Internetoví prodejci používají na svých e-shopech umělou inteligenci například k vytvoření nabídky zákazníkovi na míru. „Podle toho, jaké si zákazník prohlíží produkty, analyzuje algoritmus jeho chování a předpovídá, o co by mohl mít ještě zájem. Obratem je schopen doporučit zboží podobné nebo již vybraný produkt doplňující. Pokud si například kupujete hovězí maso, nabídne vám ještě relevantní koření a červené víno,“ říká Ondřej Dědina, ředitel společnosti Mibcon. Zákazníkům tak umělá inteligence přináší službu na míru jejich preferencím a firmám cílenou a velmi efektivní nabídku.
Fotoaparáty chytrých telefonů
Prosazování umělé inteligence v mobilních telefonech je zatím nejmarkantnější u jejich fotoaparátů. Vybrané telefony využívají speciální čipy, které se umějí v čase učit z chyb svého uživatele a poskytovat mu dlouhodobě službu ve formě vylepšování fotek. Komponenty čipu se starají například výhradně o kvalitu zpracování obrázků či dokonalé vykreslení grafiky.
Foto průmysl je přitom průkopníkem masového využití umělé inteligence, když již před mnoha lety zakomponoval do fotoaparátů funkci rozpoznávání obličeje.
Chytré kamery
Umělou inteligenci najdeme i v kamerách. A to jak průmyslových, tak pro běžné použití. „Bezpečnostní kamery v nákupních centrech například využívají umělou inteligenci pro automatizovanou detekci potenciálně nebezpečných situací, čímž zefektivňuje jak práci obsluhy kamerového systému, tak ji lze využít pro marketingové účely, kdy je systém schopen cílit reklamy zobrazované na digitálních panelech například podle odhadnutého pohlaví nebo věku,“ říká Jaroslav Čehovský, specialista bezpečnostních technologií ze společnosti SSI Group.
S chytrými kamerami se ale můžeme setkat i v běžných kancelářích či domácnostech. „Například Huddly IQ je malá kamera vybavená inteligencí – její IQ schopnost v reálném čase vidí, chápe a reaguje na okolní prostředí. V rámci svého 150° širokého zorného pole věci a osoby v místnosti, včetně nově příchozích, sama detekuje a automaticky je „orámuje“. Vy se pak můžete soustředit jen na to, co je opravdu důležité. Vhodná je pro konferenční hovory menších pracovních teamů, ale i jako doplněk pro pohodlné soukromé videohovory,“ říká Andrej Hronec, ředitel společnosti Audiopro.
Eliminování spamu v emailu
„Giganti Google nebo Microsoft již v rámci své e-mailové služby Gmail respektive Office 365 dokáží díky umělé inteligenci rozpoznávat spamové zprávy a umisťovat je do patřičné složky tak, aby vás neobtěžovaly. A chlubí se téměř stoprocentní úspěšností, k níž se dopracovaly právě díky zapojení strojového učení. Každý, kdo některou ze služeb využívá totiž může pomoci, aby byla funkce ještě chytřejší. Když totiž nevyžádané emaily označíte jako spam a důležité zprávy, které omylem skončí ve složce nevyžádané pošty jako „toto není spam“, pomáháte zdokonalovat globální aplikaci, říká Ondřej Ševeček, expert Počítačové školy Gopas.