reklama

Moderní CV jako součást osobního marketingu: Tipy, jak zaujmout

reklama

Pracovní trh se v důsledku nových technologií rychle mění. Životopis pracovníka je jen střípkem celého balíku osobní prezentace v digitálním světě. Jak se umět prodat nejenom při hledání nové práce?

„Vnímání práce se v posledních 10 letech hodně změnilo, což se odráží také v životopisech. Dříve bylo na práci pohlíženo jako na ‚jednoproudovou silnici‘ – člověk vystudoval nějaký obor a pak v něm působil na pozicích, které šly v řadě za sebou, ideálně bez přestávek. Dnes lidé dělají naráz i víc nesourodých prací, na fakturu nebo zkrácený úvazek. Klidně měsíce i roky cestují po světě nebo dobrovolničí v projektu, který jim dává smysl. Co bylo dříve náboráři vnímáno jako tříštění, ukazuje dnes na aktivní povahu lidí, jejich cílevědomost a zkušenosti,“uvedl Valery Senichev, kariérový kouč v projektu Samsung Tvoje šance, který pomáhá znevýhodněným dětem rozjet své profesní dráhy a zlepšit tak svoji budoucnost. Práce na osobní značce a vědomé digitální stopě na internetu je v kariérním rozvoji na moderním pracovním trhu zásadní.A právě dobře zpracované CV je základním střípkem úspěšně zvládnutého osobního marketingu – balíku nástrojů k osobní prezentaci, který prodává.

„Kromě sestavení životopisu jsem díky programu začal být aktivní na profesní síti LinkedIn, kde jsem si založil účet a mé příspěvky už sledují desítky lidí. V projektu jsem pochopil, že kvalitní sebeprezentace nemusí být prodej na sílu, chlubení se, ale znamená to kontinuální, autentické a jasné prezentování toho, co dělám a kam profesně směřuji. Spoléhat jen na CV a jen v době, kdy hledám práci, není tolik efektivní. Za pár měsíců jsem získal už čtyři pracovní nabídky,“ popsal dvacetiletý Pavel, jeden z účastníků druhého ročníku projektu Samsung Tvoje šance, který se touží stát grafikem.

Mnoho lidí má léta sepsáno jedno CV, které pouze aktualizuje o poslední pracovní pozice či absolvované kurzy, až když CV potřebuje použít. To je podle kariérových poradců chyba.„Na CV se můžeme dívat jako na ‚reklamní leták‘ – opravdu řekne o pracovníkovi vše, aby si ho zaměstnavatel dokázal představit? Včetně jeho vizí, talentu, osobnosti? Každé CV by mělo být sestaveno na míru dané situaci, univerzální životopis neexistuje a mít jej napsaný ještě dřív, než známe jeho adresáta, nemůže být produktivní.Kvalitní CV by mělo poskytovat hodně konkrétní informace, jaké máme dovednosti, jak jsme je získali, co jsme v práci zvládli, a pokud si své portfolio nedoplňujeme průběžně, můžeme snadno na relevantní věci pro dané CV a nabídku pozice zapomenout. V opačném případě stačí jen vybrat a zdůraznit to nejdůležitější v kontextu poptávající firmy,“ vysvětlila kariérová koučka projektu Petra Drahoňovská.

Informace z papírového životopisu si dnes většina náborářů potvrzuje a doplňuje na internetu. Díky sociálním sítím, názorům, komentářům, fotografiím a dalším informacím, které člověk sdílí on-line, si dokáží prověřit nejenom pracovní zkušenosti a schopnosti, ale také osobnost uchazeče, která se v mnoha výběrových řízeních dostává do popředí zájmu.

Životopis je vnímán jen jako jeden z podkladů pro další jednání. Čím dál víc se posuzuje osobnost člověka,jeho dovednosti se učit, pružně reagovat na změny, přizpůsobovat se, tzv. být agilní a v neposlední řadě důvěryhodnost a spolehlivost. Jsou to věci, které z životopisu nevyčtete, z digitální stopy, kterou člověk zanechává na internetu, a z osobního setkání s kandidátem už obvykle ano,“míní Valery Senichev.Vyvíjí se firmy i styly náboru zaměstnanců a také u životopisů lze sledovat řadu trendů.

  1. DETAILY PROFESNÍ CESTY

Pracovní zkušenosti by měly být v CV rozepsané, nestačí uvést jen jméno firmy a pozice. Tři projektoví manažeři ve třech různých firmách mohou dělat různé věci. Popisky praxe by se měly orientovat na výsledky, na čem se uchazeč podílel, za co měl zodpovědnost. Stejně tak lze rozepsat detaily u formálního studia, jaké předměty a vyučující uchazeč měl, nebo u vlastních projektů či absolvovaných kurzů a workshopů, které jsou k nabízené pozici relevantní, obzvlášť měníme-li obor, je třeba nastínit směr, kam a proč chci přesměrovat své další profesní kroky,“ uvedla Petra Drahoňovská. 

  • MÍSTO KLIŠÉ RADĚJI KONKRÉTNĚ

Schopnosti a dovednosti, které uchazeče charakterizují, se hodí vypíchnout už v úvodní části CV, často se nyní využívá forma prvního odstavce, který slouží jako shrnutí toho nejdůležitějšího – úspěchy, vize a profesní cíle. „Hlavně nezůstávat u klišé typu: umím pracovat v týmu, jsem flexibilní a rád se učím novým věcem, popisnější jsou příklady z praxe, co člověk zvládl, co ho zocelilo.V CV mají své místo také záliby, které dokreslí osobnost. Stereotypní ‚mám rád kulturu, sport, čtení‘ ale popište konkrétně, jako ‚cvičím jógu, čtu severské detektivky a zajímám se o francouzskou kinematografii, aby nešlo o fráze, ale o představení se.Pokud zůstanete u obecného popisu, pak jako všechny ostatní sekce ani tato nemá vypovídající hodnotu,“ doporučila kariérová koučka. „Stejně tak už si člověk v sekci IT dovedností nevystačí se strohým ‚Word, Excel‘. Téměř každý má dnes z práce zkušenost s více operačními systémy, mnoho lidí umí pracovat poměrně pokročile s editory fotek, videí, zvuku, se sociálními sítěmi. Jazykovou vybavenost je pak žádoucí popsat objektivněji než ‚začátečník nebo A2‘ a doplnit, zda v jazyce komunikujete denně, občas, jste schopni vést meeting s klientem či přednášet,“ doplnila poradkyně.

  • INTERAKTIVNĚ S ODKAZY

Životopisy posílané e-mailem lze obohatit různými hyperlinky – na profesní sociální síť LinkedIn, na vlastní portfolio s ukázkami práce, na výstupy a úspěchy ze zaměstnání (například odkaz na web konference, kterou uchazeč zajišťoval jako produkční). „Díky sociálním sítím a sdílení se zvyšuje tlak na upřímnost a pravdivost uvedených údajů v životopisu, je tolik možností si to ověřit. Naopak hodně prosperují ti, kteří mají dobré reference a ohlasy na svou práci. Do budoucna vidím jako funkční nástroj on-line digitální portfolia s důležitými informacemi, která zjednoduší ověřování i sdílení,“podotkl Valery Senichev.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama