Zima a mrazy dávají autům pořádně zabrat. Pokud se příprava podcení, můžete mít problém s bezpečným provozem vozidla nebo může zbytečně chátrat a ztrácet na své hodnotě. Což nechce dopustit žádný vlastník vozidla. Navíc vás na jaře může překvapit nepříjemnost v podobě nutné servisní opravy. Co je tedy potřeba zajistit, aby vaše vozidlo přečkalo zimu v té nejlepší kondici?
Přezutí pneumatik
Myslete na bezpečnost sebe a svých blízkých, které v autě vozíte. Jezdit v zimním počasí na letních pneumatikách je riskantní nejen kvůli pokutě, ale také riskujete způsobení dopravní nehody a ohrožení posádky svého auta i další účastníky provozu. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči v blokovém řízení uložit pokutu do 2 000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávněni zakázat řidiči další jízdu. Problémy můžou nastat také v otázce krytí způsobených škod při nehodě, kdy vám pojišťovna v případě nepřezutých nebo sjetých pneumatik může krátit pojistné plnění. Dle zákona ukládajícího povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky platí, že v období od 1. listopadu do 31. března je třeba mít své auto přezuté na zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo může-li řidič vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se během jízdy tyto souvislé vrstvy mohou na silnici vyskytovat. Povinnostzimního obutí platí i na úsecích, kde ji nařizuje dopravní značení.
Zkontrolujte autobaterii
Právě autobaterie, která v mrazu rychle ztrácí svou kapacitu, vám může připravit horké chvilky přesně v okamžiku, kdy svůj automobil budete opravdu potřebovat. Autobaterie nízkými teplotami trpí. Pokud je vybitá, dokáže zamrznout už při několika málo stupních pod nulou (hrozí i její roztržení). Naopak, pokud je baterie nabitá, nevadí jí ani mrazy několik desítek stupňů pod nulou. Pokud však máte v zimě častější starty, nebo jezdíte kratší trasy, baterie se nestíhá dobít na plnou kapacitu. „Nejjednodušší orientační test stavu baterie je možný prostým změřením klidového napětí baterie. Ideální je provést měření 24 hodin po jízdě. Pokud je naměřené napětí nižší než 12,5 V, je nutné autobaterii dobít nabíječkou,“ vysvětluje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. Tento údaj neplatí pro vozidla se systémem START-STOP. Jestliže u nich chcete zjistit stav baterie, je nutné navštívit odborný servis. Při opakovaných problémech doporučujeme prověření stavu alternátoru.
S dobíjením autobaterie opatrně
Baterie by se měly nabíjet jen schválenými nabíjecími zdroji a dle pokynů výrobce nabíječek i autobaterie. Na trhu se objevují nové nabíječky a zažité postupy pro nabíjení u nich nemusejí vždy platit. Pro bezchybné nabíjení jsou nejvhodnější a nejbezpečnější automatické nabíječky. Pokud kvůli vybité baterii nenastartujete, lze použít startovací kabely nebo startovací stanice. Ty automobil přivedou k životu. Je však třeba mít na paměti, že jízdou baterii úplně nedobijete, a proto je nutné ji vždy dobít nabíječkou.
Doplňte nemrznoucí směs do ostřikovačů
V zimním období je zimní směs do ostřikovačů zvláště důležitá. Proto ji nezapomeňte vyměnit či doplnit. Při výběru mrazuvzdorné směsi dávejte pozor na různé hranice odolnosti proti mrazu. Nejlepší je volit účinné směsi s nanočásticemi, které odpuzují vodu, nečistoty a zvyšují lesk nebo ho chrání před dalším znečištěním.
Zkontrolujte i chladicí kapalinu
Když už doplňujete vodu do ostřikovačů, nezapomeňte se podívat i na stav své chladicí kapaliny. Je na čase ji po létě doplnit případně vyměnit za novou, vždy dle předepsané specifikace. Stará kapalina může při mrazech zamrzat a poškodit motor i s chladičem. Pokud si nejste jistí, jaká kapalina má být použitá právě ve vašem voze, nebojte se obrátit na vyškolený personál, třeba v síti prodejen Auto Kelly vám vždy poradí.
Brzdy a brzdová kapalina
Dalším důležitým komponentem jsou brzdy, jejichž význam se v zimním období násobí, proto zkontrolujte nejen jejich fungování, ale i hladinu brzdové kapaliny. Pokud si nejste jisti stavem své brzdové kapaliny, navštivte nejbližší servis, kde vám pomohou.
Mytí a voskování
Zvýšená vlhkost a posypová sůl během zimního období do značné míry podporují korozi. Té se dá efektivně bránit nanesením ochranného vosku na karoserii. Nejdříve je ale nutné vůz důkladně umýt a odstranit všechny nečistoty. Před voskováním byste také měli opravit velké škrábance, které ani vosk nezacelí. Využít můžete různé sady na odstranění škrábanců. Na výběr je varianta domácího ošetření či profesionální aplikace. „Kvalita vosku se odvíjí zejména od ceny. Domácí autokosmetiku pořídíte už od 300 korun, práce profesionála pak vyjde na cenu od 1 000 korun výše,“ dodává Michal Knor.