Dvě gymnazistky z Prahy suverénně zvítězily ve hře Tajuplná cesta, unikátním programu na výuku finanční gramotnosti. Porazily své vrstevníky ze středních a základních škol z celé země. A přitom si nenásilně osvojily všechny klíčové znalosti o světě peněz.
„Hra byla velmi originální. Bylo to něco úplně nového. Bavila mě a zároveň naučila přemýšlet o penězích v nových souvislostech,“ chválí si vítězka Eliška Schönpflugová z Gymnázia nad Štolou, která si ze všech účastníků vedla úplně nejlépe. Na druhém místě se umístila Anna Bidlová z Gymnázia Jana Nerudy a třetí Ingrid Dvořáková z Kadaně.
V detektivní hře se teenageři snaží přežít coby čeští brigádníci v Londýně. Směňují peníze, pronajímají si ubytování, řeší ceny tarifů pro volání domů a občas některý i naletí podvodníkům a o většinu úspor přijde. „Příležitost prohlédnout si Londýn v době, kdy je možnost vycestovat kamkoliv za hranice jen velmi omezená, byla velmi hezkým zpříjemněním podzimu,“ doplňuje studentka.
Tajuplná cesta je součástí Abecedy peněz, což je největší program finančního vzdělávání u nás. „Výuce dětí se intenzivně věnujeme už několik let. Stavíme na hravosti, praktických zkušenostech a zábavě,“ vysvětluje David Hubáček, šéf finančního vzdělávání v České spořitelně, která program realizuje. Abeceda peněz je postavena na principu zážitkového učení, přizpůsobeného pro jednotlivé věkové skupiny. „Máme kompletní vzdělávací programy pro děti všech věkových kategorií, od pětiletých školáků až po teenagery na střední,“ doplňuje.
V současné době je kompletní Abeceda peněz k dispozici také online. „Na webu abecedapenez.cz mají děti, jejich učitelé i rodiče volně k dispozici vše, co je k výuce finanční gramotnosti potřeba: metodiku pro učitele jednotlivých věkových kategorií, kompletní podklady pro interaktivní výuku, pracovní sešity pro děti i aplikace pro interaktivní tabule,“ nabízí David Hubáček.
„Tajuplná cesta je velice přínosná pro žáky a hlavně ve výuce dobře aplikovaná pro podporu strategického a exekutivního myšlení. Jedná se o spojení zábavy a výuky. Určitě ji doporučuji pro školy, které chtějí mít finančně gramotné žáky,“ popisuje učitelka Jarmila Kabourková. „Děti to donutilo opravdu přemýšlet a vytvářet si svoji strategii, aby jim na konci zůstalo co nejvíce peněz. Přitom byla hra skvělá, zábavná a vzdělávací. Pro děti jedna z nejlepších forem učiva. Jsem moc ráda, že se naši žáci mohli zúčastnit,“ dodává.
Další kolo soutěže v rámci Tajuplné cesty odstartovalo počátkem března a potrvá až do května. Stejně jako nyní se výherci mohou těšit na elektroniku Apple. „Třídy, v nichž se do Tajuplné cesty zapojí všichni žáci, se mohou navíc zúčastnit i kolektivní soutěže o společný výlet, pokud epidemie dovolí,“ doplňuje David Hubáček
Počítačová hra Tajuplná cesta je jedním z řady projektů Abecedy peněz, aktuálně největšího programu finančního vzdělávání v ČR. Jeho cílem je zvýšit finanční gramotnost dětí a teenagerů. Program je metodicky připraven profesionálními pedagogy a pod záštitou Ministerstva financí jej realizuje Česká spořitelna. Abeceda peněz je postavena na principu zážitkového učení, přizpůsobeného pro jednotlivé věkové skupiny. Účast v Abecedě peněz je pro školy i žáky zcela dobrovolná a zdarma. Kromě programů do škol nabízí Abeceda peněz také kompletní materiály pro děti, jejich pedagogy i rodiče. Na webu www.abecedapenez.cz mají volně k dispozici vše, co je k výuce finanční gramotnosti potřeba: metodiku pro učitele jednotlivých věkových kategorií, kompletní podklady pro interaktivní výuku, pracovní sešity pro děti i aplikace pro interaktivní tabule.