Jaké elektroskútry, elektromotorky, elektročtyřkolky a elektrokola mohou jezdit po silnici? A jaké nesmí? Přinášíme vám jednoduchý návod na bezpečné a legální použití veškeré současné „elektromobility“.
„Co je elektrokolo či jiné elektrovozidlo, je přesně specifikováno v Nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 168/2013. Tam je mimo jiné uvedeno, že výkon motoru elektrokola musí být maximálně 250 W a že motor smí pouze pomáhat při šlapání. Při dosažení jízdní rychlosti 25 km/h se musí odpojit. Bez šlapání jezdce smí jet elektrokolo samostatně na motor maximální rychlostí 6 km/h. Tyto podmínky musí být splněny všechny, nestačí jen část,“ říká Petr Tichý, produktový specialista sítě prodejen Hecht – specialista na zahradu, jedničky na českém trhu s elektrickými motocykly.
Co se týče elektromotorek, elektroskútrů a elektročtyřkolek: jejich výrobci a prodejci se často odvolávají na vyhlášku č. 341/2014 Sb. Jde o Vyhlášku o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Podle ní by sice byla malá elektrická e-motorka (e-skútr, e-čtyřkolka) v pořádku, ale tato vyhláška je v tomto ohledu neplatná, protože uvedené nařízení Evropského parlamentu a Rady EU má vyšší právní prioritu, jinými slovy je vyhlášce nadřazené. Samotné ministerstvo dopravy ČR se vyjádřilo, že cokoli s motorem o výkonu vyšším než 250 W musí mít typové zkoušky, registrační značku, zákonné pojištění, řidič musí mít helmu aj.
„Pokud si někdo koupí třeba elektrickou motorku a bude spoléhat na ujištění prodejce, že nemusí mít řidičský průkaz, povinné ručení apod., a vozidlo přitom nebude splňovat nařízení Evropského parlamentu a Rady EU, může mít ohromné problémy,“ pokračuje Petr Tichý. „Zodpovědnost je totiž vždy jen a pouze na řidiči. V důsledku na něj může být pohlíženo stejně, jako kdyby řídil bez řidičského oprávnění neregistrované auto bez technického průkazu a bez povinného ručení. Pokuty pak jdou do desetitisíců. A když bude účastníkem nehody, zaplatí všechny škody.“
V minulosti se již policie zaměřovala například na provozovatele kol doplněných dodatečně o malé spalovací motory, a ti se nakonec nestačili divit. A je otázkou času, kdy se zaměří i na nelegální elektrické skútry a jiná elektrovozidla, která se na silnicích v současnosti rychle množí. „Mohu ujistit, že všechna námi nabízená elektrokola jsou typizována tak, že je legálně možné je řídit na silnicích bez problémů bez řidičského průkazu, jinými slovy jsou typizována jako kola klasická,“ říká Petr Tichý, produktový specialista sítě prodejen Hecht – specialista na zahradu, a dodává: „Stejně tak námi nabízené elektroskútry a vybrané elektročtyřkolky (tedy ty, které mají homologaci) splňují všechny zákonné požadavky pro provoz na silnicích.“