Po čtyřech letech se v Praze představí sólovou autorskou výstavou výrazný umělec svázaný neodmyslitelně s pop artem a cartoon estetikou Pasta Oner. Výstava s názvem 20th Century Cabinet, která láká na kolekci šesti desítek jeho zbrusu nových děl, bude veřejnosti přístupná od 8. června do 25. července v Galerie Villa Pellé.
Pět tematicky provázaných sérií různých výtvarných technik spojuje Pastovo ohlédnutí se za 20. stoletím coby pomyslným vrcholem současné civilizace. Výstava je zároveň nostalgickou vzpomínkou na domnělou „esenci zlaté éry“ 90. let, jejíž obrazy autor osobně zažíval v kulisách tehdy již pomalu stárnoucího – a k nám paradoxně teprve přicházejícího – kapitalismu přelomu nového tisíciletí.
I v Galerii Villa Pellé platí protiepidemická opatření, v jejichž rámci bude výstava zpřístupněna vždy jen omezenému počtu návštěvníků. Doporučen je tedy nákup vstupenek na konkrétní hodinu v síti GoOut a to jak na výstavu samotnou, tak i na slavnostní otevření.
Výstava 20th Century Cabinet je v české metropoli prvním plánovaným samostatným výstavním projektem Pasty Onera od jeho poslední sólové prezentace Art is Truth v pražské DSC Gallery. “Výstavu ve Ville Pellé vidím jako zásadní milník. Cítím velký respekt a musím se přiznat, že mám po těch čtyřech letech v Praze i velkou trému,” popisuje Pasta Oner. V průběhu uplynulých let se představil v řadě mimopražských institucí (Alšova Jihočeská Galerie, Dům umění v Opavě, Danubina v Bratislavě či Galerie Ludvíka Kuby v Poděbradech a další), publikum v Praze se však může těšit na jeho tvorbu po dlouhých letech čekání. „Pasta mne zaujal svým razantním a osobitým přístupem k tvorbě a neskutečnou energií, která z jeho děl čiší. Nikdy se nebál a nebojí jít hlavou proti zdi, překvapovat nápady i názory a tvrdě pracovat za všech okolností. Jeho tvorbu sleduji dlouhodobě a jsem ráda, že se nám letos podařilo u nás v galerii uskutečnit jeho dlouho plánovanou profilovou výstavu,“ uvádí ředitelka Villy Pellé Vladana Rýdlová.
Scénograficky pojatá instalace výstavy, o jejíž architekturu se postaral kurátor Pavel Kubesa, prezentuje v 5 místnostech novorenesanční vily kombinaci rozličných uměleckých technik a materiálových a technologických experimentů. Na vstupní část výstavy, tvořenou korpusem klasických velkoformátových olejomaleb kombinujících realistickou figuraci s typicky „pastovskou“ pop artovou estetikou, navazuje série olejů a akrylových maleb na stříbrném plátně, které si vypůjčují motivy z legendárních filmů klasického a postklasického Hollywoodu (Snídaně u Tiffanyho, či Volný pád). Experimentální polohu zastupují dvě zbrusu nové, nikdy nevystavené Pastovy techniky: barevné pastelové kresby na plátně a monochromatické lepty odlévané do umělého kamene zobrazující ikony Ježíše, Coca Coly či Marilyn Monroe, stejně tak jako čisté gestické abstrakce. Poslední patro výstavy je pojato jako muzeální reminiscence na nedalekou autorovu intervenci ve veřejném prostoru, velkoformátovou nástěnnou malbu Choose to be Happy, která je již deset let charakteristickou dominantou nezastavěné proluky na dejvickém Vítězném náměstí. Návštěvníci se zde mohou seznámit nejen s historií realizace slavného Pastova muralu, ale také s jeho několika nejnovějšími obrazovými adaptacemi.