reklama

Slavíček za 12,5 milionu, rekordní Šimotová, Winter-Neprakta i Šípek. Aukce potvrdila chuť zájemců dražit

reklama

V radostné atmosféře a už tradičně venku, v zahradě aukčního domu, se ve čtvrtek 17. června uskutečnila zahradní aukce v Arthouse Hejtmánek v Praze-Bubenči. Jejím největším lákadlem byl obraz Léto z roku 1897 významného českého impresionisty Antonína Slavíčka, vydražený za 12 400 000 korun: velkoformátové dílo zachycující letní louku v plném květu tak patří k nejlépe prodaným dílům tohoto autora. Nového rekordu na tuzemské aukci dostáhl rakouský malíř Max Oppenheimer, dosavadní autorský rekord překonala Adriena Šimotová, Jiří Winter-Neprakta a Bořek Šípek, rekordně se vydražila také raritní habánská miska z počátku 17. století. 

Aukce už tradičně nabídla bohatou kolekci starého umění, dražily se i vzácné tisky, plastiky, sochy a také nábytek, který tentokrát zahrnoval desítky kusů od baroka až po modernu 20. století.  

V akci se vydražila díla za celkem 42 473 100 korun. Všechny ceny jsou už uváděny včetně aukční provize 24%.

Hned v úvodu zaujala kupce pozdně gotická madona, prodaná za 297 600 korun. Následovala ji pieta za 285 200 korun, vytvořená jihoněmeckým mistrem před rokem 1500.

Ze starého umění vzbudila očekávaný zájem hlava mladého muže (1720-30) nejvýznamnějšího českého barokního sochaře a řezbáře Matyáše Bernarda Brauna. Působivé torzo ze sbírky Maxe Švabinského bylo prodáno za 173 600 korun

Jméno slavného autora, jímž byl patrně architekt Kilián Ignác Dientzenhofer, přilákalo pozornost i k luxusně provedenému baroknímu tabernáklu (1. polovina 18. stol.), který byl vydražen za 533 200 korun.    

Sběratelé habánské keramiky si nenechali ujít incunábulní habánskou misku na nožce z roku 1619, jejíž cena vzrostla ze 150 000 až na 409 200 korun a stala se vůbec nejdražším kusem habánské keramiky prodané na domácím aukčním trhu.

K bonbónků zahradní aukce patřily také párové empírové nástolce (okolo r. 1805) z dílny Claude Galleho, které byly součástí Rothschildových sbírek z anglické větve této slavné rodiny: prodány byly za 520 800 korun. Z kvalitního kolekce empírového nábytku dále zaujal například vídeňský sekretář (okolo roku 1805), který se z vyvolávací ceny 95 000 korun dostal až na 533 200 korun.

Rekordní Oppenheimer, žádaná moderna

Půlmilionovou hranici překonal obraz Vodní mlýn v horách (50. léta 19. století), krásná práce krajináře Josefa Navrátila vydražená za 682 000 korun.

Ještě vyšší ceny dosáhl Portrét Antonína Dvořáka (1909) od Maxe Oppenheimera, který patřil s Egonem Schielem k významným představitelům rakouského expresionismu: v novém autorském rekordu byl obraz prodán za 1 860 000 korun

Z české moderny patřil nejvýraznějším položkám obraz Stříhali dohola malého chlapečka (1947) Bohumíra Matala, vytvořený v duchu Skupiny 42, jíž byl Matal nejmladším členem: prodán byl za 1 178 000 korun.  

Z oblasti užitého umění jmenujeme za všechny výtečný prodej za 372 000 korun, jehož dosáhla černo-bílá kubistická dóza (1911), ikonický skvost od Pavla Janáka.  

Zrzavý, Čapek a rekord pro Wintera-Nepraktu 

Aukce v Arthouse Hejtmánek nabídla také řadu pozoruhodných kreseb a grafik. Očekávaný zájem vzbudil Portrét slečny Tydlitátové (1928) Jana Zrzavého, vytvořený tužkou a uhlem na plátně. Spolu se stejnojmenným obrazem, který zůstává v Mnichově v majetku rodiny, patří toto dílo k vůbec nejkrásnějším portrétům od tohoto autora: konečná cena činila 322 400 korun.

Rychle a vysoko se vydražil pastel Koupající se děti (1932-1935), půvabné dílo Josefa Čapka známé z pohlednice vydané nakladatelstvím Družstevní práce: nový majitel ho získal za 868 000 korun.

Rekordně se vydražily dva soubory ilustrací (1990) Jiřího Wintera-Neprakty: oba soubory shodně dosáhly ceny 173 600 korun a tím i nového autorského maxima.

Rekord pro Šimotovou i Šípka         

Umění konce 20. století reprezentovalo vynikající papírové sousoší O blízkém a vzdáleném (1994) Adrieny Šimotové, jež se za cenu 3 224 000 korun stalo zatím nejdráže prodaným dílem této renomované autorky. Prodeje za 471 200 korun vzápětí dosáhl objekt Implantáty (90. léta 20. stol.) Magdaleny Jetelové

K překvapením aukce patřila licitace o skleněný odkládací stolek (90. léta 20. stol.) od Bořka Šípka. Vydražen byl v novém autorském rekordu za 248 000 korun. Finále aukce patřilo nejmladší generaci zastoupené například Petrem Holečkem s dílem Údržba (2019), jehož konečná cena 124 000 korun znamená i pro tohoto umělce nové autorské maximum.  

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama