reklama

Monza: DTM vykročila do nové éry vítězstvím Liama Lawsona na Ferrari

reklama

Historicky první závod DTM pro vozy třídy GT3 vyhrál v Monze relativně hladkým způsobem Novozélanďan Liam Lawson. 

Rakušan Gerhard Berger byl jednou z nejvýraznější osobností automobilového sportu 80. a 90 let. Vedle úspěchů s Benettonem a Ferrari ve formuli 1 ovšem úspěšně závodil i s cestovními vozy. Také poté, co pověsil přilbu závodníka na hřebík, zaznamenala jeho životní dráha mnoho úspěchů: nejdříve se stal sportovním ředitelem BMW, pak vedl podnik svého otce, než rodinnou špedici vyhandloval s Dietrichem Mateschitzem za stáj F1 Toro Rosso. Později přešel do služeb FIA aby zachránil evropskou F3 a jeho zatím poslední štací je post ředitele DTM.  Od letošního přelomového roku je Berger pro Deutsche Tourenwagen Masters něčím, čím byl Bernie Ecclesone dlouho pro formuli 1 – neomezeným vládcem, zodpovědným za úspěch i neúspěch každého víkendu.

Lehké to Tyrolák se svou „novou“ DTM mít nebude. Tento šampionát letos poprvé nastoupí pod pravidly GT3. Jeho fandové jsou sice rádi, že mistrovství zůstalo po odchodu automobilek na světě, odpůrci ovšem poukazují na to, že se jedná již jen o jeden z mnoha šampionátů GT3, které jaksi inflačně zaplavili okruhy světa…

V Monze měla „Bergerova DTM“ první možnost, se osvědčit.

Kvalifikace: Kdo je Vincent Abril..?

Pohled na prázdné tribuny kolem Autodromo Nazionale v královském parku u Monzy byl poněkud skličující, 19 pilotům na trati ale v sobotní kvalifikaci nesmělo vadit, že „jedou jen pro televizi“.

Historicky první kvalifikace DTM-GT3 stále zcela ve znamení trojcípé hvězdy a překvapivě se nejlépe vydařila neznámému Francouzovi Vincentovi Abrilovi na HRT-Mercedesu týmu bývalého jezdce DTM, Huberta Haupta. Za ním se seřadili Daniel Juncadella (GruppeM-Mercedes), Bergerův synovec Lucas Auer (Winward-Mercedes) a Maxi Goetz (HRT-Mercedes). Nejlepší Lamborghini postavil Esteban Muth na 5., nejlepší Ferrari Liam Lawson na 7., nejlepší Audi Nico Mueller na 8. a nejlepší BMW Marco Wittmann na 15. místo. 12. časem mile překvapila Angličanka Esmee Hawkey (T3-Lamborghini), zatímco Němka Sophia Floersch (Abt-Audi) časovou listinu jen uzavírala.

Pole 19 jezdců se ovšem vešlo do 1,5s, což slibovalo vyrovnaný zývod.    

Závod: Liam Lawson s přehledem zkušeného borce

Letmý start v sobotním vedru pojal 26letý poleman Abril velmi šikovně a i když do něj Juncadella v první šikaně lehce „trknul“, stal se historicky prvním lídrem „nové GT-DRM“. Za nimi se z prvního kola 50minutového závodu vrátili Goetz, Auer, Lawson a Mueller. 

Abril, který má zkušenosti z nejrůznějších šampionátů GT a zúčastnil se již dvakrát 24h Le Mans, s přehledem vedl až do své povinné zastávky v boxech ve 12. kole. Tuto výměnu pneumatik ale jeho tým nenačasoval nejoptimálněji – Abril hned poté totiž ztratil vedení vůči Lawsonově AF Corse-Ferrari, které již mělo vyměněno dříve. Druhý Juncadella ztratil hned tři pozice, když měnil o kolo později. 

Do závěrečných 10 minut závodu šel Lawson, kterému Red Bull letos DTM zaplatil jako „vedlejší job“ k formuli 2, s náskokem 1,5s na Abrila, v jehož závětří číhal Goetz. Maličký Novozélanďan je příliš ostřílěný na to, aby takovou situaci ještě dal z ruky a slavil první vítězství v DTM jak pro sebe, tak i pro značku Ferrari a pro tým AF Corse. Ani za ním k výrazným změnám pořadí nedošlo – první závod nové éry DTM prostě neměl žádných velkých pozitivních ani negativních vrcholů, pro které by byl „nezapomenutelným“.

Otázku, zda „svět tuto novou DTM potřebuje?“ sobotní Monza vlastně nezodpověděla. Od jiných šampionátů GT se od letoška jen stěží dá rozeznat, pokud ale zajišťuje stovkám lidí pracovní místa, a pokud nás na podzim skutečně zavede zpět na Norisring, tak proč ne..?         

Výsledek sobotního závodu DTM v Monze:

1. Liam Lawson, AF Corse Ferrari

2. Vincent Abril, HRT-Mercedes

3. Maxi Goetz, HRT-Mercedes

4. Alex Albon, AF Corse-Ferrari

5. Daniel Juncadella, GruppeM-Mercedes

6. Kelvin van der Linde, Abt-Audi

7. Maximilian Buhk, Muecke-Mercedes

8. Nico Mueller, Rosberg-Audi

9. Marco Wittmann, Walkenhorst-BMW

10. Mike Rockenfeller, Abt-Audi  

Text a foto: Roman Klemm

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama