Klaunský divadelní projekt Letem sokolím vzešel z potřeby dvou klaunů Michala Chovance a Ondřeje Klíče po tříleté intenzivní spolupráci na klaunských skečích vytvořit celovečerní představení. Premiéra moderní autorské klauniády pod supervizí Bolka Polívky a v režii Petra Jarčevského o neskutečném přátelství Břéti a Čeňka a jejich skutečném boji o starou tělocvičnu se uskuteční 26. ledna od 19.00 v Divadle Bolka Polívky.
Klaunské charaktery, gagy, humor, ale i společenský přesah a hlubší poselství: Letem sokolím vypráví o tom, že lhát se nemá, ani když víte, že máte pravdu. Inscenace si klade za cíl oživit dnes lehce pozapomenutý žánr klaunérie, který v Brně má svou nepopiratelnou tradici, jíž Divadlo Bolka Polívky systematicky podporuje.
„Mám radost, když se prostřednictvím klauna, tedy bytosti, jež je velice lidská, otevřená, emoční a zranitelná, podaří publikum rozesmát. Je to drobné vítězství nad všedními starostmi světa, je to malá oslava radostného lidství,“ říká Michal Chovanec.
Klaunérie Letem sokolím vypráví o podivuhodném přátelství dvou klaunů, náčelníka župy Břéti a jejího jediného aktivního člena Čeňka. Dvojice se ve staré sokolovně urputně snaží připravit na Všesokolský slet. Břéťův sokolský postoj přechází od bohulibého cvičení těla až k dogmatickému prosazování myšlenek zakladatele sokola Miroslava Tyrše, jehož nástupcem se cítí být. Získat uznání pro svou Župu 48 je jeho životním snem. Jeho touha dovede oba cvičence do mezních situací. Nad samotným příběhem však stojí klaunské existence Čeňka a Břéti a jejich permanentně problémového vztahu.
„Sokolské téma jsme použili už v jednom z prvních skečů v Re-Kabaretu a znovu jsme jej začali objevovat až při psaní scénáře. Naším představením, které je v prvé řadě myšleno jako klauniáda, která má pobavit, se tedy snažíme také vyjádřit k tématu sokolské ideje,“ dodává Ondřej Klíč.
Oba protagonisté, Michal Chovanec i Ondřej Klíč, čerpali pro svou inscenaci zkušenosti v rámci studia na mnoha mezinárodních workshopech u předních osobností z oborů klaunství, grotesky, pohybového a fyzického divadla jakými jsou Gary A. Edwards (USA), Ami Hattab (FRA), Aitor Basauri (GBR), Jos Houben (FRA), Giora Seeliger (AUT), Sergi Estebanell (ESP) a další. Nabyté dovednosti zužitkovávají také při klauniádách v nemocnicích, oba pracují jako Zdravotní klauni. V Divadle Bolka Polívky spolu účinkují v představení Šašek a syn, objevili se v posledních dvou Manéžích místo dvojice Barin a Fretti a stáli u zrodu Re-Kabaretu.