reklama

Brigád je letos méně, největší zájem je o místa v administrativě

reklama

Letošní léto je z pohledu nabídky brigád chudší. Ubylo míst v cestovním ruchu, zejména v tradičních místech, kam směřovaly davy zahraničních turistů. Nepřibývá ani nabídek v zákaznické podpoře, bankovnictví nebo administrativě, většina míst je ve výrobě, skladech av retailu. Nabízená hodinová mzda se pohybuje mezi 100 a 140 Kč na hodinu, až dvojnásobek se ale dá vydělat ve výrobě nebo skladech u firem, které po uvolnění opatření získaly velké množství zakázek.

Letošní nabídka brigádnických míst je oproti jiným rokům chudší. Mohou za to zejména koronavirová opatření, která okleštila kulturní akce i cestovní ruch. O volná místa se tak přetahuje až trojnásobek zájemců. Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz tak výrazně vzrostl počet reakcí na nabízené pozice – zatímco v roce 2019 se hlásilo na brigádnické místo prodavače v průměru 6 až 7 uchazečů, letos to je už téměř dvacet zájemců. O hodně vyšší zájem mají letos lidé také o práci telefonického operátora, pracovníka ve výrobě nebo odborného prodejce. Firmy ale hledají brigádníky zejména do výroby a skladů.

„Naše společnost využívá brigádníky v průběhu roku v omezené míře, protože vyrábíme zdravotnické pomůcky a mnoho pozic je vysoce specializovaných. V letních měsících nabízíme míst více, zejména ve skladech, kdy nám právě brigádníci pomáhají vykrýt dovolené. Máme stále velký objem zakázek, a tedy i expedovaného zboží, a tomu odpovídají i vysoké nároky na počet pracovníků v naší logistice a skladu,“ říká Tomáš Mertlík, ředitel společnosti Batist Medical.

To potvrzují i další zaměstnavatelé. Například český výrobce spodního prádla, společnost Styx, letos v létě přijímá brigádníky zejména do skladů pro expedici zboží. Vykrývá tak dovolené svých stálých zaměstnanců.

Pokud se týká atraktivity nabízených míst, nabídky firem a zájem brigádníků se aktuálně příliš neprotínají. Zájemce o přivýdělek lákají administrativní pozice od telefonisty přes referenta až po recepční. Poptávka firem ale směřuje jinam – hledají spíše sezonní pracovníky do výroby, automobilového průmyslu a do skladů.

Mezi zájemci o brigádu dominují mladí mezi sedmnácti a čtyřiadvaceti lety. Podle dat z Profesia.cz tvoří téměř polovinu pracovníků na dohodu a hledají především místa za kancelářským stolem, příliš je nepřitahuje těžká fyzická práce v řemeslnických provozech, na polích nebo stavbách. Také je pro ně zajímavé si nejen vydělat, ale také obohatit životopis o relevantní pracovní zkušenost, byť třeba jen několikatýdenní.

„U nás s brigádníky spolupracujeme celoročně, nejde jen o klasické letní zástupy za dovolené. Jsme díky tomu více flexibilní a vykrýváme tak nejen pracovní dobu zaměstnanců, kteří čerpají řádnou dovolenou, ale i dlouhodobé absence nebo situaci, kdy u klientů dochází ke krátkodobému navýšení počtu směn, například z důvodu konání nějaké akce. Brigádnické pozice jsou u nás rozmanité: od stevarda, přes recepční, až po zahradníka, údržbáře nebo odklízeče sněhu,“ říká Radoslav Kavulič, personální ředitel SSI Group.

Brigádnických míst je tedy letos méně, zájemců více, takže nebyl velký tlak na růst mezd. Ty se letos pohybují v podobných částkách jako vloni. Nabízená hodinová mzda je nejčastěji v rozmezí 100 a 140 Kč na hodinu. Záleží ale na kraji, oboru a samozřejmě pozici. V retailu se tak podle dat z platového portálu Platy.cz dá na brigádě při plném úvazku měsíčně vydělat 22 000 Kč, v administrativě 25 000 Kč, ve výrobě i přes 28 000 Kč. Dobré výdělky nabízejí především výrobní firmy, jimž se podařilo nasmlouvat velké množství nových zakázek, které potřebují plnit i v letním období. Ty nabízejí kromě dělnických pozic také často místa v logistice. „Po odeznění pandemie nám skokově o více než třetinu narostl počet nových objednávek, a tak letos v létě zaměstnáme brigádníky, které jako vysoce specializovaná výroba v průběhu roku většinou nevyužíváme,“ říká Jakub Brandalík, majitel společnosti Lightway. „Potřebujeme je zejména ve výrobě, pro kompletaci křišťálových světlovodů.“

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama