reklama

Češi chtějí originály. Vracejí se k zakázkové výrobě

reklama

Zakázková výroba zažívá v Česku svou renesanci. Stále více lidí chce mít originální kousek, vyrobený podle jejich vkusu, který nemá nikdo jiný. Kromě originality oceňují i kvalitu zpracování.

Čechy už nebaví bydlet v bytech, které jsou jako vystřižené z katalogu nábytkových řetězců, nebo potkávat na ulicích stejně oblečené lidi se stejnými módními doplňky, proto se stále víc Čechů vrací k výrobkům vyrobených na zakázku. „Lidé začínají mnohem častěji znovuobjevovat zakázkovou výrobu. Mít věci na zakázku vždy patřilo k dobrému vkusu a současná ekonomická situace tomuto trendu napomáhá. Nechat si vyrobit něco na zakázku je zkrátka aktuální trend, ať už se jedná o kus nábytku, nebo módní doplněk,“ řekl Ivan Petrův, ředitel Brašnářství Tlustý a spol.

Sériově vyráběné zboží ztrácí svou hodnotu – lidé se přesytili anonymního a masově vyráběného zboží. Netáhnou je už ani věhlasné značky. „Trh je přeplněný věcmi vyrobenými ve statisících kusů, lidé hledají čím dál častěji něco výjimečného, jiného – jak pro sebe, tak pro své blízké. Koupit si lze dnes skoro vše, mnoho věcí také až překvapivě levně. Problém je ale kvalita, levné výrobky nevydrží někdy ani první vyprání. Navíc ani drahým značkám se dnes neplatí za kvalitní zboží, ale za značku. Mnoho módních značek navíc cenově přiblížilo své výrobky široké veřejnosti, tím ale ztratily i na své exkluzivitě. Vlastnit značkovou kabelku proto přestalo mít pro mnoho lidí význam, atraktivní pro ně je mít něco, co nemá nikdo jiný,“ vysvětlil Ivan Petrův.

U věcí vyrobených na zakázku zatím u Čechů vyhrává praktičnost a kvalita. Stále víc lidí ale dokáže popustit uzdu své fantazii a nebojí se netradičních kombinací. „Češi jsou především praktici, upřednostňují funkční výrobky z dobrých materiálů a hledají kvalitu. Roste ale i počet zákazníků, kteří hledají elegantní, mírně extravagantní kombinace. Lidé chtějí zajímavé kombinace barev, které v běžném obchodě nenajdou. Existují ale i vysloveně výstřední zákazníci, kteří chtějí výrobek z velmi specifických materiálů nebo barev,“ popsal Ivan Petrův.

Touha po originalitě nahrává malým lokálním firmám. Znovu vznikají například krejčovské dílny nebo obuvnictví. Zakázkové brašnářství je ale v Česku zatím unikát. „Na trhu s oblečením a doplňky je vidět, že rostou lokální firmy, které se pustily do zakázkové výroby oděvů, košil, bot. Mít ale na zakázku vyrobený opasek, peněženku nebo brašnu není běžné. K zakázkové výrobě jsou totiž třeba velmi kvalifikovaní řemeslníci a těch je všeobecně málo. Navíc firma musí mít i designery, aby výrobky byly nejen funkční, ale i krásné. To zatím žádná firma našeho typu v Česku nedokázala vybudovat,“ uvedl Ivan Petrův.

I zakázková výroba se v průběhu času změnila a sleduje trendy a technologický pokrok. Objednat si zboží podle svých představ je dnes možné přes internet. „Přes e-shop zákazník vybere vše, co je k zakázce potřeba. Například při výrobě opasku lze nadefinovat jeho míry, barvu spony, barvu šití, barvu kůže. Online může zadat i znění monogramu nebo ražbu, kterou bude chtít do výrobku vyrazit. U některých typů výrobků uvidí hned kombinaci, jakou si vybral na obrazovce, což velmi pomáhá v rozhodování. Mnoho lidí totiž nemá dostatek představivosti, aby se odvážilo kombinovat barvy. Když ale vidí, jak přesně bude výrobek vypadat, je vše hned jednodušší. V dílně zakázku potom zpracujeme a pošleme ji kurýrní službou nebo si může zákazník přijít převzít zakázku osobně. Tímto způsobem je možné zadat výrobu našich výrobků – opasků, zápisníků, tento rok připravujeme i konfigurátor peněženek, brašen i kabelek,“ popsal Ivan Petrův.

Jedním z panujících mýtů je, že zakázková výroba je výrazně dražší než zboží z konfekce. „Protože jde zákazník přímo za výrobcem, je si jist, že platí za hodnotu zboží – za materiál a práci lidí, kteří věc vyrobili. Neplatí různé přirážky obchodníků – za přepravu, uskladnění a podobně. Ceny zakázkově vyrobeného výrobku jsou na stejné úrovni jako v obchodech středních značek. Zásadní rozdíl je ale v kvalitě použitých materiálů. Například zipy, které používáme, jsou švýcarské zipy značky RiRi – jsou nejlepší na světě – používají je věhlasné pařížské módní domy – za několik let jsme jich osadili do tašek a kabelek tisíce a nevrátil se nám na reklamaci jediný,“ uzavřel Ivan Petrův.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama