reklama

Český lev se prožene Rudolfinem 6. března

reklama

Výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), které symbolizují sošky Českého lva, zamíří po osmadvacáté do rukou filmových tvůrců v sobotu 6. března 2021 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Slavnostní ceremoniál budou moci tradičně sledovat i diváci České televize v přímém přenosu na programu ČT1 od 20.10 hodin. Moderátorem večera bude již potřetí herec Václav Kopta. Otěže večera bude mít pevně, leč s dostatečnou kreativní volností, v rukou opět osvědčené trio: režijní supervizor Marek Najbrt, režisér slavnostního večera Michael Čech a scénograf Martin Chocholoušek.

Český lev vstupuje do svého 28. ročníku s vizuálem studia Formaat. Nominace pro ceny České filmové a televizní akademie za rok 2020 budou vyhlášeny 18. ledna 2021. Hlasování akademiků začalo v minulém týdnu. Více informací na www.ceskylev.cz.

Výroční ceny Český lev budou v nadcházejícím ročníku udělovány celkem ve 21 kategoriích. V březnu příštího roku si nově mohou během slavnostního ceremoniálu sošku Českého lva odnést i tvůrci animovaných a krátkých filmů. Dochází také ke změnám v kategoriích pro televizní projekty. Tvůrci televizních filmů, minisérií a seriálů mohou být nově oceněni i v kategoriích nejlepší herecký výkon v hlavní a vedlejší roli i dalších kategoriích, jako např. kamera nebo hudba. Ty byly do letošního roku určené jen celovečerním filmům, případně dokumentům. Obě televizní kategorie se otevírají i pro díla distribuovaná prostřednictvím internetu. „Přestože rok 2020 přinesl do našich životů zcela nečekané změny, česká filmová produkce má co nabídnout,” říká výkonná ředitelka ČFTA Tereza Rychnovská a vysvětluje dále: „Přes 300 renomovaných filmových profesionálů hodnotí při 28. ročníku 22 hraných celovečerních filmů, 7 animovaných a 18 krátkých filmů. Z celkem 32 letošních dokumentárních filmů vybrala předvýběrová komise sestavená ze členů akademie 15 snímků, ze kterých nakonec vzhledem k situaci s uzavřenými kiny splní statut letošního ročníku 14, o kterých budou akademici v prvním kole hlasovat (viz přehled níže). Akademici hlasují také o deseti televizních dílech.”  Patnáctičlenné prezídium ČFTA pak oceňuje každoročně mimořádný přínos české kinematografii a může udělit i cenu za mimořádný počin v oblasti audiovize.

Letos v březnu si nejvíce lvích sošek za rok 2019 odnesl snímek Václava Marhoula Nabarvené ptáče, který se probojoval do užšího výběru americké Akademie filmového umění a věd udělující Oscary a nyní je nominován na Evropské filmové ceny v kategorii nejlepší film. Výběr úspěšných snímků české kinematografie nabízí ČFTA ke zhlédnutí na /www.ceskylev.cz/cz/filmy-online.

Průběh slavnostního večera zůstává prozatím zahalen tajemstvím. „Stejně jako v předchozích letech se bude náš večer opírat především o elegantní výkon spolehlivého moderátora Václava Kopty,“ prozrazuje supervizor Českých lvů Marek Najbrt a dodává: „Minulý ročník Českých lvů se uskutečnil těsně před vypuknutím covidového šílenství u nás i v Evropě. Proto bych si přál, aby ten nadcházející tuhle nesnadnou éru symbolicky a slavnostně uzavřel.“ Václav Kopta bude moderátorem Českých lvů potřetí a svou roli komentuje s humorem sobě vlastním: „Když jsem Českého lva moderoval podruhé, stačilo zvolat: Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš! Já to risknul a – neutonul jsem! V březnu 2021 si tedy půjdu zaplavat potřetí a budu doufat, že se nenaplní ani heslo: Třikrát a dost! Těším se na všechny tvůrce i filmové příznivce… hlavně aby už byla otevřená plovárna!“  Za vizuálem nadcházejícího ročníku stojí studio Formaat, které poprvé nevyžívá jako hlavní motiv sošku Českého lva, ale v novém designu svěřilo hlavní roli rovněž Václavu Koptovi. Pohled do prázdného kina na vizuálu není náhodný.

České lvy by nebylo možné realizovat bez podpory stabilních partnerů. Generálním partnerem je dlouhodobě minerální voda Magnesia společnosti Karlovarské minerální vody ze skupiny Mattoni 1873. Hlavním partnerem je innogy, spolehlivá a dlouhodobá energie českého filmu. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize. Do rodiny partnerů patří i sklárna Rückl, v jejíž dílně vznikají sošky Českého lva.

Pevnou oporou Český lvů je společnost Mattoni 1873. „Mattoni 1873 zůstává i letos hrdým partnerem českého filmu. Přírodní minerální voda Magnesia je již po osmnácté partnerem Českého lva a již po šestnácté mu dodá sílu i kampaní s držiteli tohoto ocenění. Jsme rádi, že můžeme být u toho a pomoci mladým filmařům v rozletu,“ uvádí Alessandro Pasquale, generální ředitel společnosti Mattoni 1873, která je i spoluorganizátorem Ceny Magnesia za nejlepší studentský film předávané při Českých lvech.

„Vloni zvítězila filmařská kvalita na plné čáře a my se radovali z velkého úspěchu snímku Nabarvené ptáče, který innogy koprodukovala. Těším se, že trend kvalitní filmařiny bude zřejmý při udělování Českých lvů i v roce 2021. innogy bude v každém případě dále dodávat spolehlivou energii českému filmu. Stále jsme připraveni českému filmu pomáhat. V roce 2020 byly do kinodistribuce uvedeny další naše tři snímky. Jsem zvědavý, zda se nám podaří získat opět další nominace a třeba z toho nakonec bude i další lev pro námi koprodukovaný film,“ řekl Martin Chalupský, ředitel komunikace innogy v ČR.

Hlavním mediálním partnerem Českých lvů je Česká televize, která je zároveň významným podporovatelem tuzemské kinematografie. „V loňském roce mělo premiéru sedmatřicet filmů, na nichž se podílela Česká televize, a to včetně snímku Nabarvené ptáče, který s devíti cenami ovládl právě České lvy a nyní bude bojovat o Evropskou filmovou cenu. Letos se nám, navzdory pandemii, podařilo představit divákům sedmadvacet nových hraných, dokumentárních i animovaných filmů, mezi nimiž nechyběl historicky nejúspěšnější český dokument V síti, celovečerní snímek Havel nebo životopisné drama Šarlatán, které je za Česko vyslané do boje o Oscara,“říká generální ředitel České televize Petr Dvořáka dodává:„Česká televize je zkrátka nejvýznamnějším partnerem tuzemské filmové tvorby a v klíčové podpoře kinematografie nepolevujeme ani za současné, nepříznivé situace.“

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama