reklama

Dokážete si vychutnat ranní kávu? Uvědomte si malé radosti a buďte šťastnějš

reklama

Umělecká iniciativa Česká vděčnost vyhlásila v uplynulých dvou týdnech dvě pozitivní celospolečenské výzvy. Chce díky nim zvýšit povědomí lidí o ověřených, a přitom nenáročných technikách pozitivní psychologie, které v každém z nás navozují pocity štěstí. S třetí výzvou s názvem „Vychutnávej!“ přicházejí autoři dnes, v závěrečné třetí výzvě.

„Vychutnávání je v pozitivní psychologii relativně nový koncept. V roce 2007
ho v knize Savoring: A New Model of Positive Experience detailně představil autorský tandem Fred Bryant a Joe Veroff. Tito uznávaní psychologové popsali savoring jako schopnost vědomě se soustředit na pozitivní zážitek, a tak ho ještě více umocnit. Někdy se o savoring hovoří také jako o záměrném prohlubování potěšení,“
vysvětluje autor projektu Česká vděčnost Jakub Jahn.

Dodává zároveň, že jde o velmi snadnou techniku pozitivní psychologie, která má navíc výhodu, že ji může každý z nás ozkoušet sám na sobě během jakékoliv situace, a účinky pocítí okamžitě. „Stačí se během dne pozorovat, a kdykoliv se stane něco alespoň trochu příjemného – napijeme se dobré kávy nebo se na nás někdo usměje – tak se tento krátký záchvěv radosti pokusíme  vědomě zachytit, soustředit se na něj a intenzivně jej procítit. Je to velmi nenápadná technika, která ale může mít velký dopad na to, jestli vnímáme náš den jako úspěšný a plný pozitivních událostí,“ popisuje Jahn.

V uplynulých dvaceti letech pozitivní psychologie velmi přesvědčivě dokázala, že kvalita života a osobní štěstí nezáleží na vnějších okolnostech. Je to způsob uvažování, dovednost, která se dá naučit podobně jako sport nebo hrát na hudební nástroj. „Proto přicházíme s třemi jednoduchými výzvami, které může plnit každý z nás. Od dětí po seniory. Jsou to techniky, které vycházejí z poznatku pozitivní psychologie, a u kterých je vědecky potvrzené, že zlepšují kvalitu života a přináší do života více štěstí,“ dodává Jakub Jahn.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama