Šmejdské praktiky některých dodavatelů energií zaplavují Česko. Podomní prodejci garážových firem a operátoři call center jsou ve svých zajetých praktikách nezlomní, ba dokonce přitvrzují. Často jim stačí i nepatrný náznak souhlasu a uzavření smlouvy proběhne, aniž by si to stihl zákazník uvědomit. I zdánlivě neškodný telefonát s operátorem z vás může během deseti minut udělat doslova rukojmí vypečených poskytovatelů energií. Lidé si konečně začínají uvědomovat, jak nebezpečná pro ně může být komunikace s pochybnými prodejci. Stále častěji proto vyhledávají kamenné pobočky zavedených dodavatelů elektřiny nebo plynu.
Časopis dTest nedávno upozornil na nekalé praktiky zástupců alternativních – ale i zavedených – dodavatelů energií, kteří zákazníkům kromě smlouvy na dodávku levné elektřiny a plynu vnutí pod příslibem ještě větších úspor sadu úsporných LED žárovek jako dárek nebo jako pozornost podniku. Má to ale jeden podstatný háček. Aby zákazník tento dárek získal, musí kromě smlouvy na dodávku energií podepsat na první pohled neškodný předávací protokol, který je ve skutečnosti samostatnou kupní smlouvou se sankcemi. A výsledná cena LED žárovek se odvíjí přímo od toho, jestli u nového alternativního dodavatele energií zůstanete, či nikoliv. Sadu LED žárovek dostanou například zákazníci, kteří přejdou k alternativní jedničce na trhu, ke společnosti Bohemia Energy. Ta již takových LED žárovek rozdala přes jeden milion kusů.
Ne všichni významní hráči na energetickém trhu mají pochopení pro tyto rozmáhající se nešvary, “Víme, jak to chodí, třeba vám nabídnou sadu úsporných žárovek, o kterých tvrdí, že mají několikatisícovou hodnotu, ale za váš podpis vám je dají za symbolickou jednu korunu. Když ale od smlouvy odstoupíte, dostanete několikatisícový účet právě za ty skvělé žárovky! To nepovažujeme za fair jednání, proto něco takového v naší nabídce nenajdete,“ uvedl Aleš Pospíšil, manažer vnějších vztahů společnosti Centropol Energy Aleš Pospíšil.
Rukojmí pochybných telefonátů
I zdánlivě neškodný telefonát s operátorem z vás může během deseti minut udělat doslova rukojmí vypečených poskytovatelů energií. Na to šmejdi rádi sázejí. Medový hlas z call centra s vámi mile pohovoří, popíše nový báječný produkt, jeho velkolepost podtrhne nabídkou neodolatelného dárečku…Vy pronesete něco v tom smyslu, že dárky jsou fajn, tím spíše, že Vánoce jsou ještě daleko a – jste z čista jasna pod smlouvou! Ano, to se dnes běžně děje a prý je to i právně v pořádku. Nelze tedy než doporučit vyhýbat se delším telefonátům se všemožnými nabídkami a hned zkraje rozhovoru jednoznačně říci, že si nepřejete uzavírat smlouvu po telefonu. Rada je to jednoduchá, jen je třeba se jí řídit!
Jak se bránit?
Od smlouvy uzavřené doma můžete do 14 dnů odstoupit
Pokud jste podlehli slibům a šmejdskou smlouvu jste uzavřeli, můžete od smlouvy s dodavatelem energií uzavřené při podomním prodeji do 14 dnů odstoupit, případně ji můžete až do 15 dnů po zahájení dodávek bez sankce vypovědět. Protože jste pravděpodobně uzavřeli kromě smlouvy na dodávku energií ještě kupní smlouvu na LED žárovky, kdy se z právního pohledu jedná o závislé smlouvy, ruší se současně se smlouvou o dodávkách energií i tato kupní smlouva. Sankce uvedené v takovýchto smlouvách jsou zákonem zakázané. Nevěřte proto trikům obchodníků, že musíte zvlášť ve stanovené lhůtě odstoupit i od kupní smlouvy. Vypovědět stačí pouze tzv. smlouvu hlavní, tedy na dodávku energií.
Od smlouvy uzavřené po telefonu můžete do 14 dnů odstoupit
I nenápadný telefonický souhlas vás může přijít draho. Stačí nepatrný náznak souhlasu a uzavření smlouvy proběhne, aniž byste si to sami uvědomili. Abyste uzavřeli smlouvu, nemusíte totiž nic podepisovat, toho právě neváhají využít energetičtí šmejdi. Od smlouvy s dodavatelem energií uzavřené po telefonu můžete odstoupit do 14 dnů. Pokud tuto lhůtu nestihnete, můžete ji podle energetického zákona vypovědět po uplynutí 15denní výpovědní lhůty, která běží od prvního dne měsíce následujícího po doručení výpovědi dodavateli.
Dodavatel tak od vás nemůže v souvislosti s výpovědí požadovat žádnou smluvní pokutu či jakýkoliv poplatek za ukončení smlouvy. Pokud však již dodavatel začal s dodávkami energií, zaplatit za ně samozřejmě musíte. Informaci o možnosti odstoupení od smlouvy vám musí dodavatel prokazatelně poskytnout před uzavřením smlouvy. Ne vždy tak ale učiní. Pokud nebudete o možnosti odstoupení od smlouvy prokazatelně informováni během telefonického rozhovoru, ale až později, čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení běží od doby, kdy poučení dostanete. Nezapomeňte, že pokud je telefonát nahráván, musí vás operátor o této skutečnosti před započetím vlastního hovoru informovat a s pokračováním hovoru musíte následně výslovně souhlasit. Pokud se toto nestane, smlouva byla uzavřena v rozporu se zákonem a je uzavřena neplatně. TREND: Lidé se bojí pochybných prodejců energií, stále častěji vyhledávají kamenné pobočky
Přímý prodej, je ve světě naprosto běžný a legitimní způsob obchodování. Nesmí být ale některými chytráky zneužíván. A takových u nás běhají spousty! Trpké zkušenosti s podomními prodejci a telefonickými „navolávači“ má čím dál více Čechů, kteří začínají vyhledávat kamenná zákaznická centra. Velké společnosti jako jsou třeba ČEZ, Innogy nebo Centropol si toto dobře uvědomují a svým klientům chtějí být co nejblíže. „V době pochybných způsobů získávání zákazníků věnujeme zvýšenou pozornost potřebě osobního kontaktu se zákazníky. Navíc anonymní komunikace přes počítač nebo chytrý telefon často nedokáže vyřešit požadavky našich klientů, se kterými chceme být také v osobním kontaktu. Osobní přístup vítají především starší spoluobčané nebo lidé, kteří potřebují své požadavky řešit individuálně,“ doplnil Aleš Pospíšil.
To potvrdila i Květa Jonáková, která vše potřebné s dodavatelem plynu a elektřiny řeší výhradně v kamenné pobočce. „Účty u nás vždy vedl manžel, který ale zemřel. Já se ve všech těch předpisech neorientuji. Mladá paní mně řekla, že jsem loni zaplatila zbytečně o čtyři tisíce víc. Tady jsme dali vše do pořádku a mám radost!“