Češi umějí plavat mnohdy lépe, než leckteré přímořské národy. Zároveň ale mnoho lidí, včetně dětí, plave technicky špatně a delší úseky uplavat vůbec nezvládne. Nedokáže si proto plavání pořádně užít, ani správně odhadnout svoje síly. I proto dnes rodiče hledají pro své děti školu, kde by je naučili něco víc, než co pochytí při hromadné školní výuce. Tak, aby je plavání bavilo, bezpečně je ovládly a mohly při něm rozvinout svoje individuální schopnosti.
„Plavání je jedna z nejprospěšnějších a při správném provedení i nejpříjemnějších fyzických aktivit. Můžeme ho provozovat v každém věku, voda z nás navíc prokazatelně smývá starosti a stres,“ říká zkušená instruktorka a plavkyně Gabriela Minaříková, v České republice první a jediná licencovaná trenérka australské metody Swim Smooth, zaměřené na „hladké“ plavání v bazénu a na otevřené vodě. Ve své stejnojmenné plavecké škole začala Minaříková jako vůbec první u nás nabízet individuální plavání „na míru“ – tak, aby odpovídalo tělesným i psychickým předpokladům každého jednotlivého plavce. Jejíma rukama prošly už stovky plavců: od těch začínajících, s obavou skočit do bazénu a potopit v něm hlavu, až po sportovní plavce, juniorské reprezentanty i dospělé z kategorie Masters, toužící zlepšit si své osobní rekordy.
Tajemství spočívá v technice
„Každý jsme jiný, máme jinak dlouhé ruce a nohy, ale i jinou výdrž a povahu, každý také při plavání děláme jiné chyby. A plavecká výuka, kterou v naší plavecké škole i v našem závodním juniorském oddílu razíme, právě z těchto odlišností vychází,“ vysvětluje Gabriela Minaříková, jediná Češka zastoupená v globálním týmu Top 50 Swim Coaches, představující celosvětovou trenérskou elitu.
Tajemství dobrého, efektivního a ve výsledku i radostného plavání u dětí i dospělých podle ní spočívá v dokonale zvládnutí technice – jemném, ale důsledném opravování chybně prováděných pohybů. „Mnohem podstatnější, než počet uplavaných bazénů, je dokonalé vypilování plavecké techniky. Základem je pečlivě sestavený výukový plán, umožňující každému plavci postupné zlepšování krok za krokem. Trenér musí přistupovat ke svým svěřencům individuálně, s respektem a vysvětlovat jim věci uceleně a názorně,“ říká Minaříková, která je sama tím nejlepším doporučením, že individualizované plavání funguje. Energická a cílevědomá žena se v roce 2015 dostala až na plavecké mistrovství světa Masters v Kazani. A ke všeobecnému překvapení tu obsadila výtečné 12. místo. K zaplavání výsledku v ostré mezinárodní konkurenci jí přitom stačil jediný trénink týdně.
České plavání pro děti zaujalo v Austrálii
Trenérka plavání I. třídy a bývalá i současná závodní plavkyně je zároveň autorkou hravé výukové metody Plaveme s Plavlem a Plavlínou, kterou vytvořila pro nejmenší plavce. „K motivaci dětí při ní využíváme mimo jiné osobních plaveckých deníčků s obrázky, originálními říkankami a samolepkami a pořádáme pro ně i „příběhové závody“, na nichž vyhraje a dostane diplom každé dítě. I v našem plaveckém oddíle nám jde nejen o dobrou plaveckou techniku, ale i o dobře prožitý společný čas. Protože když se dítě uvolní, důvěřuje si, splyne s vodou a má chuť se zlepšovat, rozvine se celkově i jako osobnost. Zbaví se stresu a ve finále se coby vynikající plavkyně či plavec dobře umístí i na závodech. A to přesto, že u nás s kamarády nesoupeří a naplave toho méně než v jiných oddílech, takže mu zbývá čas na ostatní zájmy a koníčky, “ vysvětluje zkušená plavecká trenérka. O její metodiku teď projevili zájem v Austrálii a jednají s ní o prodeji licence.
Zejména u malých dětí je podle Minaříkové důležité nejprve vytvořit pocit důvěry a bezpečí a podpořit jejich přirozenou hravost. „I proto si s nimi zpočátku hodně hrajeme, učíme je vnímat radost z vody a ze všeho nejdřív je učíme základním plaveckým dovednostem, k nimž patří například bezpečný nástup do vody a výstup z vody. Výuka samotného plavání pak už postupuje rychle, snadno a správně,“ vysvětluje. A jak můžeme dětem s plaváním pomoci my, jako jejich rodiče? „Nespěcháme na ně a nenutíme je k rychlým pokrokům, když se bojí a odmítají spolupracovat. Triky, jak děti zbavit strachu, naštěstí existují a dobří trenéři je znají. Zároveň na děti zbytečně nepřenášíme svůj vlastní strach: za obavami dětí zkoušet něco nového často stojí úzkost jejich příliš ochranitelských rodičů. Hodně opatrným dětem se vyplatí před zahájením hromadné školní výuky zaplatit pár individuálních lekcí s vlídnou, usměvavou, v oboru vzdělanou trenérkou nebo trenérem. A pokud už dítě plave závodně a jeho časy stagnují nebo se zhoršují, zamyslíme se, jestli nepotřebuje pomoct spíš se zlepšením techniky, než aby přidalo další bazén. Není také vůbec špatné vlézt do vody taky, aby dítě vidělo, že jste v tom s ním: dobrá plavecká škola s rodiči spolupracuje a jejich zapojení na trénincích vítá! A pokud vás třeba z práce bolí záda, můžete se tu sami i leccos užitečného naučit,“ uzavírá Gabriela Minaříková.