reklama

Jak vypadá cyklistika v ČR v roce 2016?

reklama

Češi stále více milují jízdu na kole. Přednost jí dává až 31,4 % sportovců, porazila i oblíbený fotbal. Co za tím stojí?

Nejoblíbenějším sportem v ČR je cyklistika. Její popularita stále roste. Z ankety webu SportCentral vyplývá, že jí dává přednost až 31,4 % sportovců. Nechává tak za sebou běh a dokonce i fotbal. Podíl na tom má nejen osvěta v rámci péče o životní prostředí a urbanismu, vznik nových cyklostezek a příklon ke zdravému životnímu stylu, ale i inspirace v zahraničních metropolích a současná móda.

Při našich klimatických podmínkách je tento druh sportu provozován převážně od dubna do konce října. Jízda na kole má v ČR velkou tradici, v současné době ale její popularita stále roste. To potvrzuje i server Srovname.cz. Podle interních dat se oproti loňskému roku zvedla poptávka po kolech o 10 %. Nejvíce lidé pátrají po značkách Author, Favorit, Cube, Scott a Merida.

Zatímco dříve se na kola nasedalo spíše o víkendech a vyráželo se na výlety do přírody, nyní se kolo stále častěji mění v dopravní prostředek i ve městech. V teplých měsících tak částečně nahrazuje městskou hromadnou dopravu. Od roku 2010 se zvýšil počet lidí, jezdících do práce na kole, o více než 50 %.

Do práce na kole
Každý rok přichází na trh 350 000 kol. „Nejprodávanějším typem je stále horské kolo, v posledních letech ale výrazně roste počet prodaných silničních kol,” potvrdil zvýšení zájmu o silniční cyklistiku Karel Studnička z e-shopu Kola-Radotin.cz.

O rozšíření tohoto fenoménu se zasazuje i sdružení Auto*mat svou Velkou jarní cyklojízdou, nebo soutěží Do práce na kole. V loňském roce se zapojilo 7 280 soutěžících z 1 156 firem a institucí ve 24 městech ČR. Akce podporuje Asociace cykloměst, která v současné době sdružuje více než 70 členů – měst, zájmových sdružení a nevládních organizací.

Asociace cykloměst zorganizovala v Hradci Králové setkání, na které se sjeli zástupci českých měst a nevládních organizací z celé země. Projednávali se zde akce, které proběhnou na třiceti místech po celé zemi. Mezi ně budou patřit výstavy, ankety, soutěže a veřejná projednání. Aktivity se plánují například v Jihlavě, Ostravě, Olomouci, Zlíně, Děčíně nebo v Kladně.

„Čtyři lidé z pěti vnímají dopravu ve městech jako problém a s tím spojené obtíže pociťují na vlastní kůži. Tyto akce to mají za cíl změnit,” říká Jitka Vrtalová z PR oddělení Asociace cykloměst.

Roste počet cyklostezek?
Kromě snahy o lepší životní prostředí a odlehčení dopravy stojí za stále větší oblibou cyklistiky i další faktory. Velký podíl má vznik nových cyklostezek.

Praha má v současné době cca 224 Km cyklostezek, čímž drží v republice prvenství. A další přibývají. Pokud jde ale o cyklistické trasy, největší síť značených cyklotras v Česku nabízí Jihočeský kraj.

Rozdíl mezi cyklostezkou a cyklotrasou je při tom poměrně zásadní. Cyklostezka je samostatná komunikace pro cyklisty, má zpevněný povrch a stavebně zasahuje do okolní infrastruktury. Cyklotrasa představuje pouze vyznačení cesty v terénu pomocí cyklistických značek.

Výše investic do cyklistické infrastruktury v ČR se stále nedají srovnat například s Německem nebo Rakouskem.

„Například Vídeň investovala nedávno do roční kampaně na podporu cyklistiky 700 tisíc euro, tedy v přepočtu téměř 19 milionů korun,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda Asociace měst pro cyklisty.

Záleží nám na našem zdraví
Na růstu popularity cyklistiky se podílí i větší zájem o zdravý životní styl a kondici. Přísun nových informací a lepší finanční dostupnost pak zvyšuje zájem o speciální cyklistické vybavení i u rekreačních cyklistů.

Zvýšení zájmu o cyklistické doplňky ukazují i meziroční výsledky serveru Srovname.cz, který pocítil nárůst hledanosti v této sekci až o 14 %. K nejhledanějšímu zboží patří cyklistická helma UVEX 1-VO CC „Oblečení a doplňky ke kolu už bývají nedílnou součástí nákupu kola. Zákazníci už s nimi většinou počítají. Přece jen je jízda na kole s vhodným oblečením mnohem příjemnější,” potvrzuje Karel Studnička z Kola-Radotin.cz.

Zlepšuje se i povědomí o bezpečnosti jízdy na kole. „Na přilbu už jsou dnes v naprosté většině případů zákazníci naštěstí zvyklí. Což je dobře. Spíše bych tady apeloval na správný výběr a správné nošení cyklistické přilby. Stále jsou na cyklostezkách a silnicích vidět nedostatky,” doplňuje Studnička.

Závodíme
Velkým fenoménem se stávají cyklistické závody. Počet jejich účastníků se neustále zvyšuje. „V roce 2012 jsme zaznamenali účast 1 484 závodníků, letos snad překročíme hranici 2 000,“ říká Jaroslav Ondrušák ze sdružení Drásalovci. Počet neamatérských závodníků je při tom konstantní, zvyšuje se účast amatérů. Stoupá také zájem ženských závodnic, což potvrzuje i Srovname.cz, který zaznamenal nárůst zájmů o ženská kola o 16 %.

Kolo jako módní doplněk
Kolo se v neposlední řadě stává součástí image nejen mladých lidí. Repasovaná kola a tzv. skládačky můžeme vidět v ulicích zejména větších měst na denním pořádku. Souvisí to s módou, která k nám proudí ze zahraničí, stejně jako se snahou učinit kolo běžnou součástí našeho života i nás samotných.

Další novinkou posledních let jsou elektrokola. Zájem o ně se postupně zvyšuje, nárůst ale není tak rychlý, jak se očekávalo. „Je to nejspíše dáno jejich vyšší cenou, elektrokolo stojí v e-shopech průměrně 34 600 Kč a více,” říká David Folprecht ze Srovname.cz. Přesto v nich ale mnoho prodejců spatřuje velký potenciál, jelikož umožňují lidem s ne tak dobrou kondicí či s fyzickým handicapem zažít radost z jízdy na kole.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama