V době, kdy řemeslo téměř vymřelo, svítá na lepší časy. Přízviska jako rodinný a tradiční jsou často zárukou toho, že do výroby někdo vkládá celé své srdce, a vlastně i živobytí. „K vedení firmy i po letech přistupuji s velkou pokorou,“ říká otevřeně majitelka společnosti Elega Eva Šedinová.
Jenom to ale nestačí. Nejedna společnost, která měla, stejně jako Elega, víc než stoletou tradici tak trochu zaspala, a ve věku sociálních sítí si nedokázala najít nové zákazníky. Tradice si tak musí hledat nové, kreativní, cestičky k lidem, kteří jsou zvyklí mít nákupy vyřízené jedním kliknutím. K lidem, kteří jsou ochotní utratit tisíce za trend, ale zároveň se chtějí odlišit od davu.
Dalo by se říct, že tento problém společnost vyřešila elegantně po svém. Kromě své stálé nabídky pod značkou Elega, již pátým rokem spolupracuje s populární herečkou Danou Morávkovou, která navrhuje sofistikované kabelky s názvem Elega by Dana M.. Dvakrát ročně tak vzniká unikátní limitovaná kolekce, která si nachází zákaznice napříč generacemi. „Kolekce pro tento podzim a zimu má název Maternity neboli mateřství. Nechala jsem se inspirovat svoji maminkou a maminkou mého manžela, které milovaly kabelky tak jako já. Měly rády, když kabelka byla vyrobena z kvalitní kůže krásné barvy a především byla hodně praktická,“ vysvětluje sama herečka.
V letošním roce se společnosti rozhodla „k řemeslu“ přivést i velmi specifickou generaci – mileniály. Cecílie Baláková a Pavel Dobrovolný z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni strávili letní prázdniny za šicími stroji v Třebechovicích, kde tvořili svou klauzurní práci. Vznikl tak zcela jedinečný projekt s názvem EBYS – Elega by Students. Kdo by čekal, že studenti druhého ročníku univerzity budou tvořit veselé a hravé doplňky, nemohl se mýlit víc. Celočerný minimalismus, propojení textilu a kůže, a také inovativní prvky – tak vypadá prvních šest výrobků této kolekce.
Pravým opakem je nově rozšířená řada Elega for Girls, na které se podílela nejmladší z klanu Šedinových Klára. „Původně jsem chtěla jenom vytvořit něco hezkého pro své vnučky. Kabelky pro malé slečny, které budou stejně kvalitní jako ty pro jejich maminky,“ vypráví Eva Šedinová. Kabelky s roztomilými postavičkami, které nakreslila právě její dcera Klára, se však na sociálních sítích setkaly s takovým úspěchem, že nezbývalo, než přijmout výzvu a doplňky pro malé parádnice zařadit do stálého sortimentu.
Kožené doplňky z Třebechovic nejsou populární jenom mezi dámami. Výběr pánských doplňků od peněženek, etují, business tašek na notebook až po batohy, odráží čím dál větší poptávku. Pravdou však je, že velká část právě pánské módy putuje do zahraničí. „Máme velký úspěch v Německu nebo Itálii,“ říká majitelka.