reklama

Každý pracovní den přibyl v roce 2018 jeden milionář. Jak se při takovém nárůstu Češi dívají na své bohaté spoluobčany?

reklama

Co si Češi myslí o milionářích? A podle jakých znaků určují, kdo do společnosti bohatých patří? Jak by s výhrou naložili ti, kteří o ní pouze uvažují, a za co utrácí reální výherci? Společnost Sazka si nechala zpracovat průzkumy, které přináší komplexní pohled na milionářskou problematiku.

Jeden milionář denně
Loterie v uplynulém roce udělaly milionáře hned z 275 Čechů, což je historicky druhý nejvyšší počet, rekordem zůstává 288 milionářů a 1 miliardář z roku 2015. Celková částka pro milionáře v roce 2018 činí 1,3 miliardy korun. Dohromady Sazka loni ve všech svých hrách vyplatila přes 40 milionů výher v hodnotě 6,6 miliardy korun.

„V průměru generujeme 1 milionáře každý pracovní den. Denně pak vyplácíme více jak 100 000 výher. Tato čísla nám ukazují rostoucí zájem Čechů o loterie. Důvodem růstu mohou být zajímavé věcné ceny nebo mimořádná losování,“ říká ředitel komunikace Sazky Václav Friedman.

Milionáři v očích české společnosti
Polovina respondentů vnímá slovo „milionář“ pozitivně. Z celkové skupiny respondentů, kteří vnímají milionáře kladně, převážná většina (55 %) uvedla, že charakteristickým rysem milionářů je nadprůměrné štěstí. Mezi dalšími uvedenými vlastnostmi se objevily pracovitost a vytrvalost. Mezi nejčastěji zmiňovanými negativními rysy milionářů byly uváděny namyšlenost, povrchnost a lakomost. S tím souvisí i údaj, že pouze 15 % výherců by dalo finanční obnos na charitu. „Peníze (stejně jako sláva nebo moc) jsou katalyzátorem naší stávající osobnosti. Pokud dáváte na charitu s nízkým platem padesátikorunu, budete dávat jako bohatý člověk mnohem více. Pokud jste lakomí a nedáváte nic, nebudete dávat ani jako člověk bohatý. Jste-li bázlivý člověk, bohatství váš strach ze života jen znásobí (Neokradou mě? Neunesou mi děti a nebudou mě vydírat?),“ komentuje chování výherců psycholog Dalibor Špok.

Kdo je tady boháčem?
Více než třetina respondentů uvedla, že majetek, jehož hodnota se pohybuje okolo 10 milionů, už dělá z člověka skutečného boháče, čtvrtina lidí za vstupní částku do klubu milionářů považuje právě jeden milion korun.

Mezi ukazatele, dle kterých se lidé rozhodují, jestli už daný člověk spadá mezi vyvolené milionáře, patří také značka automobilu. Nejčastěji (30 %) budou za boháče považovaní řidiči automobilů Rolls Royce, Ferrari a Lamborghini. Ti, kteří sedí za volantem aut značky Mercedes či Porsche, budou movití v očích jedné čtvrtiny.

Češi sní o bohatství
Česká společnost nevychází z průzkumů jako závistivá. Pouze jedna čtvrtina české populace nespadá do kategorie přejících. Nejvíce závistivců bychom našli mezi mladými lidmi od 18 do 34 let. Zároveň je v této věkové kategorii velmi patrná touha zařadit se mezi milionáře, v průzkumech se tak vyjádřilo 8 z 10 dotázaných pod 34 let. Při pohledu na celý vzorek vyplývá, že 71 % lidí napříč demografickými skupinami považuje představu o bohatství za lákavou
a sami by chtěli disponovat většími finančními prostředky. Tato touha zbohatnout ovšem s věkem klesá – mezi lidmi nad 50 let už by chtělo zbohatnout pouze 58 % respondentů. Za ideální výhru je v průměru považována suma ve výši 37 milionů. Češi se v představách
o výhře nenechávají příliš limitovat, pro 45 % z nich není žádná výhra příliš vysoká. Jako příliš vysokou pak hodnotí 55 % respondentů výhru v hodnotě 240 milionů.

Jak se chovají samotní výherci v loterii?
Z průzkumů vyplývá, že po obdržení výhry bývá nejčastěji zvolenou možností přestěhovat se do lepšího bydlení (59 %), pořídit si nový vůz (30 %) a poprvé v životě jet na hezkou dovolenou do zahraničí (26 %). Odpovědi výherců loterie se téměř ve všech bodech shodují s odpověďmi těch, kteří na svoji výhru stále čekají. Průměrný výherce částky přesahující jeden milion korun je v 81 % případů muž. Tiket podává pravidelně dvakrát měsíčně. Reální výherci budou i nadále pokračovat v pravidelném sázení. Stejně tak málokterý výherce změní zaměstnání a pouhých 6 % z nich hodlá skončit se svou stávající prací.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama