reklama

Koronavirus ve firmě? Při podezření nemá smysl čekat

reklama

Jedni tvrdí, že přichází druhá vlna koronaviru, ti druzí zase prohlašují, že ta první ani neskončila. Tak či onak, nařízení vlády hovoří jasně. V počtech nakažených lámeme denní rekordy, a tak se nám postupně vrací ochranná opatření a roušky jsou naší nedílnou součástí.

Opět je na čase být zodpovědní a ohleduplní vůči sobě, ale i našemu okolí. Řada firem opět řeší rozložení pracovních směn, týmů, pokud to náplň práce umožňuje, co nejvíce využít režimu home office, s cílem cestou prevence co nejvíce ochránit zdraví svých zaměstnanců. Příkladem dobré praxe byl tento týden tým firmy myTimi, který pomáhá s podnikáním malým a středním firmám. Ti, bohužel, na prevenci ani neměli čas, v jejich případě šlo o akutní řešení. Ze dne na den musela celá firma přejít do krizového režimu home office. I když, krizového, z pozice virtuálních asistentů, je tým zvyklý pracovat na dálku. A snad možná proto, byli schopni situaci řešit okamžitě, racionálně, bez žádných větších potíží. Co se týmu myTimi osvědčilo a jak vůbec situaci jako zaměstnavatel zvládnout s chladnou hlavou?

  1. Jít s pravdou ven

Nakazit se COVIDem-19 můžeme kdekoli, kdykoli, ať už jsme v prevenci a ochraně sebevíc důslední. Nemá smysl hledat viníka a určitě nemá smysl podléhat panice. Nicméně s rýmou možná do práce chodíte a nemoc, jak se říká, „přechodíte“, COVID-19 ale neberme na lehkou váhu. „Vždycky se snažíme zachovat správně. Tím, že bych dělal, že to není problém nebo to neřešil, pak bych naprosto zbytečně poškozoval partnery, zákazníky, přátelé zaměstnanců
a podobně,“
vysvětluje Jan Skovajsa, spolumajitel a CEO firmy myTimi a dodává: „Asi bych nechtěl, aby někdo z mých zákazníků či dodavatelů zatloukal tento typ problému, a pak se nákaza raketově rozšířila do mé firmy a odtud na další a tak dále.“

  1. Mít jasný plán

Zaměstnavatel se o zdraví svých zaměstnanců musí starat už ze zákona a platí to i o zdraví neohrožujícím pracovním prostředí. Ve chvíli, kdy je třeba jen nepatrné riziko nákazy ve firmě, není čas, ztrácet čas. Není na místě jednat ukvapeně a šířit paniku nebo naopak zaměstnancům cokoliv zatajovat. Otevřená komunikace je v době krize nejefektivnější a nejméně tak hrozí riziko komunikačního šumu. Dobrý šéf musí přijít s jasně daným plánem a zaměstnanci musí mít jasno v tom, co bude. „U nás jsme reagovali okamžitě a transparentně jsme zaměstnance obeznámili se situací. Všem jsme doporučili nechat se otestovat na koronavirus, pochopitelně na náklady firmy. Následovat bude karanténa, s ní i home office a případně další testování,“ popisuje Jan Skovajsa.

  1. Být spolu (i) online

Práce z domova už pro řadu šéfu není tabu. Díky jarní karanténě si tento režim většina firem vyzkoušela. K tomu, aby vše běželo hladce, se vyplatí využívat online nástroje, díky kterým mají týmy k sobě blíže a komunikace je pro ně efektivnější a rychlejší. „Tím, že jsme hlavně online firma, pak je pro nás přechod na online poměrně snadný. Obecně používáme ke komunikaci projektové nástroje jako je Lamael, Asana a mimo emailu a normálních telefonátů využíváme i hodně videohovorů, kde to je použitelné hlavně se zákazníky,“ říká Jan Skovajsa, spolumajitel a CEO firmy myTimi „Moje role jakožto majitele je v tomto smyslu odstranit všechny překážky mých podřízených k tomu, aby správně mohli dělat svoji práci a aby je bavila. Sem tam vytyčím vizi a komunikuji ji. Tento způsob řízení se mi mnohokrát vyplatil a klíčové je ve vztahu hlavně dodržovat vzájemný respekt a hranice,“ popisuje osvědčenou praxi.

  1. Důvěřujeme si, ale…

Zaměstnanci nejsou děti, takže pracovat by měli svědomitě a efektivně, aniž by jim šéf stál za zády. Musíme ale zohlednit to, že každý má jinou osobnost. Ne každý si dokáže udělat v práci systém, určit si priority. Určitou kontrolu a vedení i těch méně organizovaných členů týmů zajistí pravidelné “setkání“ týmu. Ranním videohovorem lze lehce zkontrolovat, že zaměstnanci
nezahálí, je to příležitost je motivovat, zjistit stav projektů a stále tak navozovat pocit řádu všedního dne v kanceláři. „V případě práce z domova spoléhám na svědomí každého, u nás platí firemně kulturní pravidlo ‘pracujeme podle nejlepšího vědomí
a svědomí‘,”
prozrazuje Jan Skovajsa.

  1. Důležitá je hygiena i duševní

Častým úskalím práce z domu je opouštění dosavadních rituálů. Ano, pracujete z domu,
ale není to důvod proč zůstat v pyžamu. Možná práci můžete dodělat později večer, ale opravdu k ní usednete a bude se vám vůbec chtít? Lépe si odpočinete po zaklapnutí notebooku s čistou hlavou.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama