Česká republika, resp. lidé v ní žijící, jsou do jisté míry zvláštním druhem. V porovnání s jinými státy máme totiž obrovskou touhu si neustále na něco stěžovat, ukazovat prsty na jiné a pokud možno svádět vlastní neschopnost na všechny kolem sebe. Něco podobného se dost možná děje i v rámci prodejců vozů značky Hyundai.
Možná si pamatujete, že v roce 2014 dealeři značky Hyundai zaveleli k hromadnému odchodu. Nelíbilo se jim, že je automobilka „nutí“ je stále vyššímu prodeji vozů. Na jednu stranu je to pochopitelné, kdo by chtěl více práce? Ovšem stejně tak je třeba se ptát, co je cílem každé automobilky na světe jiného, než co nejvíce prodávat? Prodejcům tenkrát vadily údajně nevýhodné podmínky, kdy prý byli nuceni prodávat nereálné množství aut. Stěžovali si také na to, že musí vozy nakupovat dráže. Už málokdo ale dodal B, tedy, že firma Hyundai Motor Czech rozdíl dorovnávala formou dobropisů.
Děje se to samé, jen intenzivněji
Uteklo pár měsíců a máme tu v podstatě to samé v bledě modrém. Někteří prodejci „prchají“, podle jejich slov, za lepším. Někteří z nich už ale brzdí, protože samozřejmě zjišťují, že jinde je to vlastně stejné, mnohdy dostávají nabídku na ještě náročnější podmínky. Ale vždyť je to přeci samozřejmé! Bez práce nejsou koláče, to už věděly i naše babičky. Těžko si představit, že jakákoli společnost bude jen tak rozhazovat a platit někomu za práci, která je podle jejího vedení nedostatečná nebo jde dělat ještě lépe. Navíc o tom, že právě Hyundai poskytuje svým zákazníkům služby na nejvyšší úrovni existuje řada celoevropských průzkumů. Holt i dealeři se musí přizpůsobit a možná i začít dělat něco jinak, než mají zaběhlé a než jsou zvyklí. „Návod, jak dosáhnout úspěchu, je vlastně prostý,“ usmívá se PR specialista Hyundai Motor Czech s.r.o. Jan Pohorský.
Ten zároveň uznává, že organizace, která je zodpovědná za veškeré prodejní a marketingové aktivity značky, stanovila velmi náročná kritéria pro spolupracující prodejní partnery. Nevidí na tom ale nic, co by mělo znamenat protesty a podivení. „Tato kritéria mají pro naše zákazníky zajistit nejvyšší kvalitu prodejního i poprodejního servisu. Průběžně velmi detailně vyhodnocujeme činnost jednotlivých dealerů a zajišťujeme pro ně velmi kvalitní vzdělávání, zároveň však nejsme ochotni přistoupit na kompromisy v oblasti péče o zákazníka,“ vysvětluje Pohorský. Výsledkem tohoto důsledně realizovaného přístupu je, že s těmi dealery, kteří dlouhodobě nejsou schopní nebo ochotní splňovat stanovená kritéria, společnost nepokračuje v další spolupráci. „Možnost ukončit vzájemnou spolupráci je samozřejmě oboustranná a někteří dealeři této možnosti po zvážení svých reálných možností využijí i v letošním roce. Takto nastavený proces vnímáme jako přirozenou cestu jak dosáhnout nejvyšší úrovně kvality.“
Naprosto lživé informace
Říká se, že organizace je tak silná, jak silný je její nejslabší článek. Platí to i v prodeji auta, zde možná dokonce ještě o něco více. „Nám se díky tomuto procesu, kteří někteří novináři kritizují daří udržet nejvyšší úroveň kvality služeb pro zákazníka a to je pro nás jediný a hlavní cíl. A když už zmiňuji novináře, mám na mysli jednotlivce, kteří bez hlubší znalosti dané problematiky publikují neověřené či lživé informace, které vytvářejí negativní obraz o činnosti Hyundai Motor Czech s.r.o. a vyvolávají u zákazníků naší značky neoprávněný strach a paniku. Příkladem z poslední doby je bývalý novinář MF Dnes Jan Sůra, který po odchodu z této redakce z důvodu ztráty důvěry vedení této redakce vůči jeho osobě (alespoň takto svůj odchod z MF Dnes vysvětloval on sám časopisu Reflex) publikoval na serveru zdopravy.cz nepravdivé informace v článku s názvem „Hyundai opouští v Česku další prodejci, odmítli nové smlouvy“. Tento „novinář“, který se vůči značce Hyundai dlouhodobě negativně vymezuje zde například zmiňuje, že svoji spolupráci se společností HMCZ s.r.o. ukončil velký brněnský prodejce Hyundai Auto Pokorný. Tato informace není pravdivá. Spolupráce ukončena není. Dále zmiňuje, že nejméně deset dealerů plánuje ukončit spolupráci s Hyundai Motor Czech s.r.o. I tato informace je však nepravdivá,“ uvádí věci na pravou míru Pohorský.
Někteří novináři škodí záměrně
Podle něj fabulace v tomto článku pokračují dále tím, když jeho autor v jedné větě říká, že majitelé autosalónů se k případnému ukončení spolupráce nechtějí vyjadřovat, a ve větě následující se dopouští čiré spekulace, když se titíž majitelé, kteří se předtím vyjadřovat nechtěli nyní naopak vyjadřují k tématu svého vztahu ke společnosti Hyundai Motor Czech s.r.o. a jejímu vedení.
„Spekuluje i tom, že Hyundai Motor Czech s.r.o. bude svým obchodním partnerům nabízet nové smlouvy, jejichž obsah by se mohl dealerům „ líbit“ jak se domnívá pan Sůra. Naivní představa pana Sůry, že společnost Hyundai Motor Czech s.r.o. rezignuje na to, aby na úkor kvality služby pro zákazníka redefinovala svoje standardy zákaznických služeb výměnou za to, že bude moci spolupracovat s dealery, kteří nejsou schopni těmto standardům dostát pouze demonstruje pokřivené vnímání vztahu vlastník značky > prodejce > zákazník, kterým pan Sůra evidentně trpí.“
Pohorský si myslí, že touha poškozovat značku Hyundai v očích veřejnosti je u pana Sůry pravděpodobně vysoká. „Neváhá například použít staré fotografie z přestavby jednoho konkrétního autosalónu a nich demonstrovat čtenářům, že , autosalón je již „ prázdný“ a zřejmě ukončil svojí činnost. Otázkou zůstává, co je hnacím motorem jeho neobjektivní a neprofesionální novinářské práce. Je to pouze osobní antipatie pana Sůry k naší značce, nebo společonosti Hyundai Motor Czech s.r.o. a jejímu českému vedení, či plní zadání někoho, jemuž by negativní medializace značky Huyndai mohla vyhovovat ? Qui Bono ? Odpověď na tuto otázku zná pouze pan Sůra a jeho svědomí,“ doplňuje Pohorský.
Partnerství vznikají a zanikají
V obchodním prostředí je zcela přirozené, že partnerství vznikají a zanikají a nebo trvají tak dlouho, dokud jsou pro obě strany výhodná. Pro Hyundai Motor Czech s.r.o. jsou logicky obchodní partnerství možná pouze tehdy, pokud generují nejvyšší úroveň kvality vztahu se zákazníkem.
„V těch případech, kdy se tak neděje, neváháme konat ve prospěch zákazníka a taková partnerství ukončit. To, že v některých případech se s takovým postupem bývalí obchodní partneři těžce identifikují a snaží se tento fakt medializovat ve vybraných médiích aniž by se opravdu dotýkali samotné podstaty důvodů ukončení spolupráce, tedy faktu že v těchto konkrétních případech již nebyla kvalita služeb zákazníkům na požadované úrovni nás nezviklá v našem rozhodnutí dělat vše pro spokojenost našich zákazníků, kterých bude letos na českých silnicích již přes 200.000,“ dodává Jan Pohorský, PR Specialista Hyundai Motor Czech s.r.o..