Podle aktuálního průzkumu zpracovaného agenturou IPSOS pro Sberbank CZ mají malí a střední podnikatelé chuť investovat do svého podnikání, uvedlo to přes 90 procent z nich. Chtějí tak zvyšovat budoucí zisky a konkurenceschopnost. Brzdí je však přílišná byrokracie a nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců.
Menší firmy a především živnostníci v naprosté většině investují do milionu korun. Peníze využívají hlavně na modernizaci (77 %), nákup nového majetku či zařízení firmy (64 %) a také k rozšiřování předmětu podnikání (40 %). Hlavní dva důvody investic jsou zvyšování budoucích zisků a udržení konkurenceschopnosti. Podnikatelé však vědí, že v dnešní době to už nestačí a musí investovat i do zvyšování spokojenosti klientů a zlepšování podmínek zaměstnanců. Především ty kvalitní a kvalifikované je dnes obtížné získat a udržet, což jako silný problém uvádí třetina malých a středních firem. Více než polovina považuje za největší brzdu v jejich rozvoji legislativu a byrokracii. 34 procent manažerů také řeší nedostatek času.
Velmi pozitivní je, že investovat do vlastního byznysu se vyplácí. Více než 90 procent šéfů firem uvedlo, že se jim investice zhodnotily a přinesly očekávané výsledky. Zajímavostí je, nebo možná potvrzením očekávaného, že zkušenější manažeři nad 50 let jsou v této oblasti úspěšnější a většinou se jim podaří každá investice, do které se pustí. Více než 55 procent podnikatelů investice do svého byznysu během posledních tří let zvýšila, což svědčí o jejich úspěchu a optimismu, 37 procent investuje pořád stejně a jen 7 procent je snížilo.
Zajímavostí je rozdíl v investicích do rozvoje kvůli pokračovatelům (dětem). Jako hlavní důvod to uvedlo 11 procent firem, u rodinných firem pak jen o tři procentní body více (14 %).
Průzkum realizovala agentura IPOS pro Sberbank CZ během srpna formou telefonického dotazování. Osloveny byly firmy a podnikatelé ze segmentu malých a středních firem s obratem 0,5 až 25 milionů ročně.