Češi jsou nejen národem milovníků psů a koček, ale i aut – pro mnoho majitelů se jejich vůz stává domácím mazlíčkem. Některé luxusní vozy jsou však světovým pojmem. Podívejme se na výběr šesti nej automobilů od různých značek. Co je to dokonalý vůz, odhalíme v novinkovém stejnojmenném seriálu. Atributy těchto jedinečných aut jsou zážitek, rychlost, luxus, umění, sport, ale i ekologie a James Bond. Pořádně to rozjedeme na Prima ZOOM.
15. 8. – Aston Martin DBS Superleggera
Zamíříme do britské ikonické automobilky Aston Martin. Ta je jednou z posledních nezávislých automobilek, např. Bentley patří pod VW, Rolls Royce pod BMW, Jaguar a Land Rover pod Tata Motors. Za 100letou historii má za sebou Aston Martin už sedm bankrotů, naposledy se majitel měnil v roce 2007. Změnil se také výkonný ředitel – nyní Andy Palmer. Ten má odvážný plán pro další století: každý rok po dobu sedmi let budou uvádět nový vůz. DBS Superleggera, na kterém nyní závisí osud značky, je číslem tři. Pokud DBS uspěje, má značka budoucnost, bude moct expandovat a realizovat své SUV, sedan a supersport. Aston Martin DBS Superleggera má ty nejvyšší ambice, jasně hovoří i parametry – zrychlení 0–100 km/h za 3,1 s, maximální rychlost 340 km/h. Cena je pak 225 000 liber. Vůz patří do kategorie GT, uspokojit má VIP klientelu, mezi niž patří od roku 1964 také filmový hrdina James Bond (tehdy vůz DB5). Sledujme vznik DBS, první skici se zakomponovanými aerodynamickými prvky. Po nákresu byl vůz převeden do 3D a do hliněného modelu. Maska vozu spojuje hned několik typických parametrů značky, tvoří jí masivní čelní mříž, kterou může proudit dostatek vzduchu k 12V motoru s výkonem 715 koní. Také se čelo přizpůsobuje aerodynamice, inženýři pracovali s polovičním modelem v aerodynamickém modelu. DBS tak klouže vzduchem, a přitom je přisáváno k vozovce. Vztlak vyhání boční žábry, ale aerodynamika musí být komplexní napříč celým vozem. Na zádi vše doplňuje drobný spojler. Aston Martin testuje na okruhu Silverstone, šéfinženýr pohovoří o voze a předvede jej v akci. Nedávno ho zde předváděl také princi Williamovi. Motor je tím nejsilnějším, jaký kdy Aston Martin kategorie GT měl. Nesmí být až příliš předimenzovaný, jinak je vůz na nižší převodové stupně těžko řiditelný. V karosárně pracuje 150 dělníků na kostře, montáž je ruční či poloautomatická. Šrouby, nýty a speciální lepidlo drží vůz pohromadě. Podvozek dostane karoserii z uhlíkových vláken, úspora váhy činí přes 70 kg. Následuje nástřik laku, opět se tu střídají lidé s roboty a za sebou nechávají jedinečnou práci. Vůz pokračuje na finální montážní linku, čeká ho 34 stanic a 98 techniků. Továrna v Gaydonu je připravena vyprodukovat ročně téměř 7000 vozů ve čtyřech modelech. DBS dostává vnitřní infrastrukturu a vybavení. Po dokončení interiéru jsou nasazeny dveře a víko kufru, po montáži následuje důkladná revize kvality. Po více než 200 hodinách montáže je vůz schopen odjet. Na úplný závěr dostane křidélka – symbol Aston Martin. Chtěli byste auto Jamese Bonda?
22. 8. – Ferrari Portofino
Budeme se věnovat nástupci Ferrari California (2008) – Ferrari Portofino. To má být novou ikonou kategorie GT. Parametry Portofina jsou zrychlení 0–100 za 3,1 s, maximální rychlost 320 km/h. California měla pevnou skládací střechu, 8V motor vpředu, výkon supersportu a komfort pro každodenní použití i na dlouhé cesty. Nástupce Portofino musí svého předchůdce ve všem předčit. Šéfdesignér Flavio Manzoni, který ve společnosti působí od roku 2010, přijal přes 80 lidí, aby se mohli přestat spoléhat na externí dodavatele. Základem vozu je tedy úspěšná California, Portofino má ale vylepšenou masku, celkový tvar, související nižší odpor vzduchu, hbitost, výkon a musí splňovat speciální nárok – emocionální zážitek z řízení. Enzo Ferrari se stal po první světové válce závodníkem Alfy Romeo, zaznamenal několik vítězství, ale raději skončil dříve, protože umíralo příliš závodníků. Založil vlastní podnik v Maranellu, aby vydělal na závody, pustil se do výroby cestovních vozů. Vracíme se k Portofinu, kterému snížili váhu, zvýšili torzní tuhost, zaoblili a maximálně zjednodušili konstrukci. Méně dílů znamená méně svárů a váhu o 80 kg nižší. Vylepšený je i motor V8, má vyšší výkon o 10 % a je také významně lehčí. Míříme do montážní haly motorárny, kde se vyrábí motor Portofina, to trvá cca den. K motoru patří dvě turba, připojena je elektřina a motor míří do haly hlavní montáže. Tam se stane součástí vozu, jehož finální montáž trvá 3,5 dne. Vše začíná u podvozku, který první dostává elektroinstalaci. Následují další procesy, dohromady projde vůz třemi linkami, na nich 50 stanicemi. Kompletní výroba zabere téměř tři týdny. Kdo by se aspoň jednou nechtěl svézt ve Ferrari?
29. 8. – Bentley Continental BT
Podíváme se na výrobou třetí generace Bentley Continental GT. Vůz má zrychlení z 0 na 100 za 3,6 s, maximální rychlost 333 km/h. Jeho cena začíná na 159 000 liber. První dvě generace byly veleúspěšné, prodalo se přes 70 000 vozů za 15 let. Přes všechny sportovní jízdní vlastnosti nabízí sofistikovaný luxusní interiér. V roce 1998 VW koupil britský Bentley, následně roku 2003 debutuje první Continental GT. Ve své době se jednalo o nejvýkonnější 4sedadlové kupé na světě. Jeho maximální rychlost byla 317 km/h. Nyní čeká Continental modernizace, musí ale být navazující na první verze, bude sledovat trendy a bude také nadčasová. W. O. Bentley, narozený 1888 jako nejmladší z devíti dětí, bojoval ve válce a vynalezl aluminiový píst. Po návratu využil utržené peníze a založil Bentley Motor Company, věděl, že automobily mají budoucnost. Continental měl motor před přední nápravou, u třetí generace musel být přemístěn blíže ke kabině kvůli nedotáčivosti a neochotě zahnout při vysokých rychlostech. Platforma MSB je o 20 % lehčí, zároveň se posune motor dozadu a náprava dopředu. Srdcem bude motor V12, který je menší i než klasická V8. Vznikl také nový závěsný systém – elektrický systém odpružení, vyrovnávající náklony v zatáčkách a při změně rychlosti. Ve 20. a 30. letech Bentley 5x vyhrál závod 24 hodin Le Mans. Vznikl první Grand Tourer, který ale debutoval v době světové krize. Následoval ho Continental R type, jehož interiér, plný dřeva, je působivý i dnes. Vrátíme se do současnosti a budeme sledovat unikátní rotující display, který má hned tři pohledové verze. První je dřevěná a drží linie přístrojové desky, další má analogové budíky a poslední je velikým moderním displejem. Bentley používá dýhy ze vzácných dřevin, vše rukodělně zpracovávají přímo ve společnosti. Také tu zpracovávají kůži pro interiér, každý vůz potřebuje dvanáct hovězích kůží. Kromě standardních barev si může klient zadat v podstatě jakoukoli barvu. Na sešití použijí 2,75 km nití, některé části se lepí. Vracíme se k motoru W12, skládajícího se z 2600 dílů. 16 % paliva je ušetřeno tím, že motor je schopen šest válců odpojit, kdykoli je to možné. Při svém objemu, počtu válců a dvou turbech disponuje 626 koňmi. Motor je zabudován do hnací jednotky, vše se propojí s nápravami a brzdami. Na druhé straně továrny se lakuje karoserie, i zde je téměř neomezená nabídka barev. Do zrození vozu zbývá dva a půl dne, vše se odehraje na finální montážní lince. Vůz má pohon všech 4 kol, ta přední se přidávají k zadním, je-li to třeba. Mohou převzít až 38 % pohonu. Když se pohonná jednotka sestaví s modulární karoserií, mohou dovnitř části jako sedačky nebo volant. Vůz musí dostat symbol Bentley, za den jich linku opustí 26. Dopřáli byste si takový luxus?
5. 9. – Lamborghini Aventador SVJ
Zamíříme za výrobou špičkového modelu sériově vyráběného vozu Lamborghini Aventador z roku 2011, verze SVJ. Jedná se o poslední Aventador se spalovacím motorem V12. Jeho parametry jsou zrychlení z 0 na 100 za 2,6 s, maximální rychlost 436 km/h. Cena 435 000 dolarů. V Lamborghini si dali za cíl pokořit s vozem rekord na Nürburgringu, čemuž se muselo poddat takřka vše. Pohovoří šéfdesigner Mitja Borkert, který přišel od Porsche. Líčí, jak Marcello Gandini navrhl roku 1965 Lamborghini Miura – první ikonický supervůz na světě. Následoval ho neméně ikonický Countach roku 1971. SVJ má značně vylepšenou aerodynamiku, se vším pomáhal virtuální simulátor s tratí Nürburgring. Aventador SVJ musel získat větší přítlak v zatáčkách, přitom nižší odpor na rovinkách. Vznikl tak ALA systém pohyblivých klapek, usměrňujících vzduch. Opět se ohlédneme do historie – Ferruccio Lamborghini byl výrobcem traktorů, který si koupil Ferrari. Zjistil, že mu prokluzuje spojka, a tak žádal opravu. Enzo Ferrari ho ale odmítl a on se s opravou obrátil na své konstruktéry, kteří dělali traktory. Ti zjistili, že systém je stejný, a Lamborghini si tak uvědomil, že výroba sportovních vozů nemusí být až tak náročná. Sám tak založil automobilku a dal se do souboje s Ferrari, který trvá doposud. SVJ má aerodynamické prvky ALA vpředu, ale také vzadu, kde disponuje pokročilým přítlačným křídlem s „aerovektoringem“. Samotný aerodynamický systém ALA ale na rekord na Nürburgringu nestačí, SVJ má také systém řízení zadních kol, který zajišťuje rychlejší průjezd zatáčkami. Na rovinkách přidává na stabilitě. Došlo také k předělání motoru, který má výkon 770 koní, a zvýšení reakční schopnosti – nový odlehčený setrvačník, jiný vačkový hřídel a titanové sací ventily. Sledujeme sestavení motoru, které končí testováním, poté napojení na sedmirychlostní převodovku. Lamborghini používá pokročilé kompozitní materiály, karbonový monokok váží 147 kg, o 50 kg méně oproti klasické verzi. Sledujeme montáž karoserie, dveří, krytu motoru, zbývá dvacet hodin na zbylou ruční montáž. Roku 1972 Ferruccio společnost prodal, v té to pak šlo nahoru dolů. Lamborghini ale vytrvalo a představilo roku 1990 model Diablo. To mělo maximální rychlost 320 km/h, ale kvalita byla nízká. O osm let později přebírá společnost Audi, vzniká Murcielago. Nyní se na linkách vyrábí tři modely – Urus, Huracan a právě Aventador SVJ. Sledujeme montážní linku, kde probíhá několik dalších kroků, včetně uložení hnací jednotky do monokoku. Následují sedadla, volant, nůžkové dveře a zadní křídlo. Po dokončení montáže se podíváme na záběry z Nürburgringu, který Aventador SVJ s pilotem Marco Mapellim prolétl za 6 minut 45 sekund. Rekord překonal o 2,5 sekundy, původní Aventador předčil o celou minutu. Když miluješ rychlost, není co řešit.
12. 9. – Pagani Huayra Roadster
Budeme sledovat vývoj jednoho z nejvzácnějších supersportů – Pagani Huayra Roadster. Vychází z verze s pevnou střechou, jenže odstranění střechy není vůbec snadný úkol. Coupe vznikalo v letech 2003–2011 a Roadster na něj má nejen navázat, ale i jej stejně jako konkurenty předčit. Parametry: 0–100 za 3 s, maximální rychlost 370 km/h, výkon 754 koní a cena 2,8 milionu dolarů. Horacio Pagani se v mládí inspiroval Leonardem da Vinci a jeho spojením umění s technologiemi. Huayra Roadster má být lehčí než verze coupe, i když obvykle je tomu naopak kvůli výztuhám a technice složení střechy. Monokok z uhlíkových vláken nahradili zcela novým materiálem „karbotrajax“. Ten zpevňuje torzní tuhost, je o 10 % tužší, přitom váha je o 20 kg nižší. Aerodynamiku testovali ve větrném tunel Mercedesu ve Stuttgartu. Vznikla čtyři nenápadná aktivní aerodynamická křidélka, která fungují stejně jako u letadel. Také pneumatiky musí být z poněkud jiné kategorie – vznikají Pirelli P Zero, které zvládnou každodenní provoz i extrémní zatížení. Laser tvoří vzor prototypu pneumatiky, materiál pak odstraňuje zručná obsluha za cca půl hodiny. Následují extrémně náročné testy, simulující všechny síly. Pomáhá tzv. víceosý dynamometr. Pagani vyrábí nejprve šest prototypů, každý najede milion km v extrémních podmínkách kvůli spolehlivosti jak samotného vozu, tak motoru Mercedes AMG V12. Horacio Pagani vyrůstal v Argentině, ale vrátil se do Itálie, aby našel místo u Lamborghini. Bylo mu svěřeno vedení vývoje převratného Countach Evoluzione z kompozitních materiálů. Projekt nakonec nebyl dokončen, Lamborghini mělo obavy z nových materiálů a vysokých nákladů, ale Pagani to viděl přesně naopak, vnímal obrovský potenciál. Roku 1991 si založil automobilovou konzultační firmu, aby se podělil o nové poznatky. 1999 debutuje jeho Pagani Zonda s převratnými technologiemi. 12 let poté je tu Huayra Coupe, opět určující trendy a posouvající zažité technologie. Výroba probíhá od roku 2016 v nové továrně, interiér připomíná velikou dílnu – nejsou tu desítky strojů, sestavujících vozy, ale lidé. Na začátku se smontuje motor s převodovkou, oboje zamíří do rámu a připojí se typický čtyřkoncovkový výfuk. Dále zavěšení kol, brzdy. Opodál montují karosérii, v další části sestavují interiér. Po půl roce může vůz na inspekci, roadsterů Huayra vznikne takto jen sto, a všechny jsou už prodané. Umění à la auto.
19. 9. – Porsche Taycan
Sledujme vývoj převratného vozu značky Porsche – Taycan. Jedná se o plně elektrický čtyřmístný supersport se zrychlením 0–100 za 2,6 s a s maximální rychlostí 440 km/h. Baterie vozu se nabije na 75 % za 20 minut. Porsche musí s Taycanem přes všechny zkušenosti začít v podstatě od nuly – elektromotor, baterie, nový nadčasový vzhled. Za účelem výroby Taycanu nakonec vznikne celá nová fabrika v Zuffenhausenu. Taycan má trumfnout kromě evropských konkurentů především Teslu Model S. Jakožto elektrický sportovní sedan tvoří vlastní kategorii, navazuje na koncept z roku 2015, nazvaný Mission E. Ten sklidil ohromný úspěch. Porsche investovalo 700 milionů dolarů na sériovou výrobu. Design tedy vychází z Mission E, inženýři pak museli řešit uložení elektrického motoru a baterie. Ta je uložena na samém dně kabiny. To prospívá rozložení váhy, avšak zvyšuje podlahu o 20 cm. Musely tak vzniknout speciální prostory pro nohy. Aerodynamika byla vyvíjena v pokročilém větrném tunelu, vznikly průduchy k chlazení baterií a brzd. Vpředu jsou navíc skryté klapky, které zajišťují rozrážení větru a chlazení. Roku 1931 Ferdinand Porsche založil strojírenskou firmu ve Stuttgartu a spolupracoval na vývoji VW Brouk. Poté založil první závod v Zuffenhausenu a v listopadu 1949 vzniká první sporťák, model 356. Ferdinand Porsche vytvořil první elektromobil už roku 1898, byl to C2 Phaeton. Nahlédneme také do archivu Porsche a do weissašského vývojového centra Porsche, kde se naopak tvoří budoucnost. Taycan má velkokapacitní baterii, která udrží více energie v menším prostoru. Dobíjet ji lze až 800 V. Má dva permanentně synchronní motory s celkovým výkonem 750 koní, vícestupňovou převodovku. Nahlédneme do továrny, kde projde vůz padesáti stanovišti, např. svařovnou, kde se sestavují karoserie, blatníky, dveře, a vlastně dva kryty kufru. Vzniká předsériový model k testům, ty probíhají v Jižní Africe a Dubaji, kde je venkovní teplota 40 °C. Baterie mají přitom stupňů jen patnáct. Tyto testovací vozy najedou 6 milionů km, nabity budou více než stotisíckrát. Také jsou testovány na neustálé rozjezdy a zastavení pro ucpané městské ulice. Porsche přešlo na elektromobily s hybridy Cayenne Hybrid (2010), Porsche 911 GT3 Hybrid a 918 Spider. Zkušenosti z těchto tří modelů využijí u Taycanu, přičemž konkurentem, kterého musí předčít, je zmiňovaná Tesla. Taycan má např. stejně bleskovou akceleraci, ale rozjezdy může opakovat stále. Tesla jen jednou za deset minut. Tak trochu jiný sport a eko.