Generace mileniálů má technologie jako součást své DNA. Velmi patrný je tento trend při objednávání a zajištění dopravy včetně využívání automobilu. Pořízení automobilu a péče o něj jsou navíc nákladné, mladí se proto stále více přiklánějí ke sdílení automobilů, k carsharingu. Ten přináší jak ekonomické, tak ekologické výhody. Trend sdílení dopravních prostředků roste po celém světě a Česká republika není výjimkou. V hlavním městě má tento způsob využívání automobilu podle aktuálního průzkumu Anytime více než 11 % uživatelů, ve věkovém rozmezí 18 – 29 let je to téměř 20 % uživatelů.
„Mileniálové vyrostli na technologiích a spoléhají na ně. Mají rádi svobodu a ekologické cítění je jim přirozené. To je patrné jak při nakupování, využívání finančních služeb, tak i v cestování, dopravě, ale i celosvětovém rozvoji služeb typu carsharing,“ říká Karel Kotoun, senior konzultant finančních služeb Accenture ČR.
Proč vlastnit auto, když většinu času jen stojí a čeká
Nejčastěji uživatele carsharingu motivuje k využití vedle finanční výhodnosti, kdy nemusí platit drahé pořízení a provozní náklady, snadné parkování kdekoli, včetně modrých zón a centra. „Stále více lidí si uvědomuje a dokáže si spočítat, že pokud najedou za rok méně než 10 000 km, rozhodně se jim nevyplatí pořizovat si vlastní vůz. To platí pro mladší uživatele, ale stejně tak i pro rodiny, které takto řeší potřebu druhého vozu,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.
Nejpatrnější je rozmach sdílení automobilů mezi mladými a ve městech. Z nového průzkumu Anytime carsharing, který zpracovala výzkumná agentura STEM/MARK vyplývá, že v hlavním městě carsharing využívá více než 11 % obyvatel a téměř 20 % obyvatel ve věkovém rozmezí 18 – 29 let.
Ekologické důvody
Podle studií dokáže jedno sdílené auto nahradit 8 až 12 aut a jejich parkovacích míst. Sdílené vozy pak také jezdí mnohem častěji než soukromá auta. O auto se dělí více lidí a jede s ním jen ten, kdo to opravdu potřebuje. Tento stále ještě relativně nový fenomén také vede k častějšímu využívání jiných způsobů dopravy, které obce nezatěžují parkováním vůbec.