Průměrná cena slepičího vejce v akčním letáku je před Velikonoci 2,26 Kč. Vyplynulo to z pravidelné analýzy společnosti Česká distribuční, která je největším distributorem letáků v Česku. Již druhý rok se cena jednoho vejce blíží k hranici dvou korun. Nejčastěji jsou v nabídce hnědá vejce velikosti M.
Společnost Česká distribuční každý rok před Velikonoci analyzuje ceny vajec promovaných v akčních letácích. I druhým rokem, který je poznamenaný pandemií, se ceny drží na minimu. „Oproti předchozímu roku vzrostla cena za jedno vajíčko v akčním letáku jen nepatrně v řádu několika haléřů. Jde tedy vidět, že se obchodníci snaží cenu této základní potraviny, tradičně spojené s Velikonocemi, držet nízko, což napomáhá zákazníkům, kteří tak mohou v těžší ekonomické situaci ušetřit i během svátků,“ komentuje Petr Sikora, ředitel České distribuční. Průměrná sleva na produkty z kategorie vajec je 31 %, o 5 procentních bodů více než před rokem. Nejčastěji jsou nabízena balení vajec po 10 kusech (33 %), dále pak po 30 a 6 kusech.
Ve srovnání s loňským rokem, kdy se v letácích objevovaly také menší vejce velikosti S, lze letos pozorovat převážně nabídku vajec standardní velikosti M, vejce velikosti L se pak v letácích objevily pouze jednou. Méně často byly oproti předchozím rokům zaznamenány i vejce bílé barvy, která někteří lidé preferují k tradičnímu zdobení, v akčních letácích se letos před Velikonocemi objevila jedna nabídka. V nabídkách některých řetězců lze pak najít i již uvařená a nabarvená velikonoční vajíčka, jejichž průměrná cena je 5,82 Kč za kus a ve všech případech se prodávají v balení po 6 kusech. V nabídkách se kromě slepičích objevují i křepelčí vajíčka, ta stojí v průměru 2,74 Kč za kus a prodávají se v balení po 12 kusech.
„Akční letáky v současné době mnoha domácnostem pomáhají nejen šetřit náklady, ale také lépe plánovat nákupy a trávit tak na prodejně méně času. Před Velikonocemi navíc obchodníci vydávají speciální letáky se sváteční nabídkou, která zahrnuje nejen vejce, ale i cukrovinky, alkohol, suroviny na pečení a různé další delikatesy i dekorace. I sváteční nákup si tak může zákazník předem naplánovat a uskutečnit jej tak v kratším čase,“ dodává Petr Sikora z České distribuční.
Analýzu provedla společnost Česká distribuční a zaměřila se při ní na nabídku v akčních letácích sedmi největších řetězců v Česku platnou v období od 24. 3. do 4. 4. 2021. Sledována byla nabídka vajec různých druhů.