Čtyřicet týdnů plných emocí, nových situací a také zařizování před narozením miminka. Začíná zcela nová etapa v životě ženy, která s sebou přináší i mnoho dosud neřešených otázek. Jak se mám nejlépe stravovat? Budu schopna správně kojit? Co vše vzít s sebou do porodnice? A mám dát při výběru masti proti opruzeninám na radu kamarádky, nebo lékárnice? Každé těhotenství je individuální, ale přesto jsou témata, která řeší všechny nastávající maminky.
Podle aktuálního dotazníkového šetření BEPANTHEN BAROMETR 2017, které exkluzivně zpracovala společnost MEDIAN, je pro těhotné ženy nejdůležitějších těchto pět témat: správné kojení a výživa dítěte (94 %), stravování maminky během těhotenství a kojení (93 %), výbava pro miminko (91 %), nemoci a očkování (87 %) a cvičení v těhotenství a po porodu (85 %).
Tatínkové by měli ženám poskytovat více materiální podpory a pomáhat v praktických věcech
„Z provedeného průzkumu BEPANTHEN BAROMETR mimo jiné vzešlo, že téměř dvě třetiny budoucích maminek (65 %) by si přály, aby se jim ze strany partnerů dostávalo více materiální podpory a pomoci v zajištění běžného chodu domácnosti (úklid, nakupování atd.). 35 % žen by si pak přálo, aby jim jejich partneři poskytli emocionální a osobní podporu během těhotenství,“ shrnuje výsledky průzkumu Monika Slavíková, produktová manažerka Bayer, divize Consumer Health.
Ve skutečnosti se tatínkové podílejí materiální podporou a praktickou pomocí ženám v 57 % a emocionální podporou pak ve 43 %.
Prvorodičky hledají rady hlavně na internetu. Aktivně si informace zjišťují i dosud netěhotné ženy
Informace o tom, co je potřeba nakoupit pro miminko a co vzít s sebou do porodnice, hledají těhotné ženy nejčastěji na internetu (78 %). Jako druhý zdroj (76 %) využívají ženy rady svých kamarádek, rodiny a známých. Ve 29 % maminky dohledávají také informace v knihách a odborných publikacích. Celkově vzato si budoucí maminky poměrně zodpovědně zjišťují informace o průběhu těhotenství a s ním souvisejících tématech – informace si aktivně vyhledává 86 % těhotných.
V druhém a třetím trimestru je to celých 97 % maminek. I mezi dosud netěhotnými ženami z cílové skupiny žen ve věku 18–35 let je zájem o informace vysoký. 88 % žen, které se o miminko již snaží, si informace v předstihu vyhledává.
Přípravky pro dítě vybírají prvorodičky podle složení a doporučení odborníka i známých
Míra připravenosti výbavičky pro miminko se logicky zvyšuje s pokročilejšími fázemi těhotenství. Podle průzkumu BEPANTHEN BAROMETR 2017 mezi ženami v 1.–5. měsíci ještě 59 % nemá nakoupeno téměř nic, ale v 6.–9. měsíci je těchto „nepřipravených“ už jen 10 %. Více „připravené“ jsou podle průzkumu ženy z větších měst, pravděpodobně vzhledem k lepší dostupnosti prodejen.
Při výběru přípravků pro dítě je pro ženy důležité zejména jejich složení (92 %), zkušenosti známých s přípravky (91 %) a také doporučení odborníka (89 %). Cena nehraje u přípravků pro děti takovou roli. Samotné nákupy výbavičky pro dítě pak ženy realizují zhruba rovnoměrně jak v kamenných prodejnách, tak na webu anebo darem či výměnou se známými a rodinou.
V kojení mají české ženy jasno – pro dítě je zdravé a pro rodiče finančně výhodné
Pro budoucí maminky je kojení a správná výživa dítěte prioritou. Naprostá většina budoucích maminek (98 %) je rozhodnuta, že bude kojit. Jako důvody pro toto rozhodnutí ženy podle výzkumu BEPANTHEN BAROMETR uvádějí, že je to to nejlepší pro dítě, že je kojení zdravé, že je mateřské mléko výživově kvalitní, že je kojení přirozené a prohlubuje vztah dítěte s matkou.
V neposlední řadě ženy přiznávají, že je kojení také finančně výhodné. „Kojení v prvních letech života podporuje zdravý vývoj mozku a rozvíjí základní mentální dovednosti dítěte. Delší doba kojení také pozitivně ovlivňuje rozvoj jeho poznávacích funkcí v pozdějším věku. U kojených dětí je dále prokázáno nižší riziko vzniku enterokolitidy, infekčních onemocnění a obezity, maminky, které kojily, mají snížené riziko vzniku rakoviny prsu,“ uvádí MUDr. Anna Mydlilová z Laktační ligy. Jak dále ukázal průzkum, bližší informace o kojení si v rané fázi těhotenství zjišťuje 45 %, v pozdější fázi 66 % těhotných.
Rozhodování o místě porodu závisí ve velké míře na vzdělání prvorodičky
Ženy nejčastěji využívají nebo plánují využívat předporodní či těhotenské kurzy (celkem se jedná
o 43 % žen). Většina žen (70 %) tyto kurzy absolvuje ve skupině a v 80 % je při nich doprovází partner. 17 % žen pak využívá služeb porodní asistentky a 16 % těhotných spoléhá na rady laktačních poradkyní. Jen 5 % dotazovaných se chystá využít služeb duly a více než třetina žen (39 %) neplánuje využívat žádnou poradenskou službu.
Nejdůležitějším spontánně uváděným tématem ohledně porodu je jeho samotný průběh a příprava na porod (36 %), na druhém místě pak hodnocení a výběr porodnice (23 %). Ženy však často zjišťují také informace o možných komplikacích či o bolestivosti porodu a možnostech tišení bolesti. Faktor rozhodování o místě porodu závisí ve velké míře na vzdělání – mezi méně vzdělanými ženami spoléhá 52 % výlučně na něčí doporučení, zatímco mezi vysokoškolačkami bude 69 % vybírat jak na základě doporučení, tak i podle vlastního uvážení.
BEPANTHEN BAROMETR 2017 v kostce
V březnu a dubnu 2017 proběhlo dotazníkové šetření BEPANTHEN BAROMETR 2017 s cílem zjistit, jakým způsobem se české ženy připravují na narození potomka. Internetového dotazování se v ČR zúčastnilo celkem 406 žen ve věku 18–35 let. Uvedená procenta platí pro skupinu budoucích prvorodiček (N=203). Výzkum provedla exkluzivně pro společnost Bayer agentura MEDIAN.
Bayer: Science For A Better Life
Bayer je globální společnost s hlavní působností v oblasti péče o zdraví a v zemědělství. Produkty
a služby společnosti jsou vytvářeny tak, aby sloužily lidem a zlepšovaly kvalitu jejich života. Bayer si zároveň klade za cíl tvořit hodnoty prostřednictvím inovací a růstu. Společnost Bayer se zavazuje k dodržování zásad trvale udržitelného rozvoje, sociálních a etických hodnot. Ve fiskálním roce 2016 společnost zaměstnávala přibližně 115 200 lidí a její prodeje dosáhly 46,8 miliard eur.
Kapitálové výdaje dosáhly výše 2,6 miliard eur, do výzkumu a vývoje Bayer investoval 4,7 miliardy eur. Tato čísla zahrnují i podnikání společnosti v oblasti high-tech polymerů, které od 1. září 2015 nespadá do portfolia skupiny Bayer. Nově vzniklá společnost Covestro s oblastí podnikání v high-tech polymerech byla 6. října 2015 uvedena na burzu. Více informací je k dispozici na www.bayer.com.