Metoda BIM pomalu proniká do výuky středních škol stavebního zaměření. Nejpozději od září roku 2022 jim její zařazení ostatně ukládají také rámcové vzdělávací programy platné od podzimu loňského roku. Změny čekají také studijní programy technických vysokých škol, které již informační modelování vyučují. Díky iniciativě skupiny EDU BIM a odboru Koncepce BIM České agentury pro standardizaci vzniká na základě konkrétních potřeb stavebních firem v Česku Soupis potřebných dovedností a oblastí znalostí v souvislosti s BIM. Se zaváděním metody BIM do výuky má pomoci i série workshopů. První letošní se konal 25. března a do konce roku by měly proběhnout ještě minimálně tři.
Průzkum pořádaný odborem Koncepce BIM České agentury pro standardizaci (ČAS) ve spolupráci se skupinou EDU BIM na podzim loňského roku ale ukázal, že velkou překážkou může být nedostatek odborníků. Stavební firmy pociťují již nyní velký nedostatek zaměstnanců s potřebnými znalostmi. Téměř tři čtvrtiny respondentů uvedly, že považují kvalifikaci pracovníků na pozicích souvisejících s využíváním metody BIM ve stavebnictví za nedostatečnou. Většina z účastníků průzkumu by uvítala rozšíření odbornosti především v praktickém používání softwarových nástrojů, znalosti datového standardu a práce ve společném datovém prostředí. Podle více než třetiny z nich může potřebnou odbornost poskytnout také vysoká, či střední odborná škola.
Výuce metody BIM se ale musí začít věnovat také střední školy. Pro ty se stavebním zaměřením to bude navíc již příští rok povinností. Aktualizace rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro střední odborné školy zaměřené na stavebnictví ukládá povinnost zařadit do výuky kapitoly věnované metodě BIM a práci s informačním modelem stavby. V rámci obsahových okruhů jednotlivých RVP pro obory vzdělání: Stavebnictví, Technická zařízení budov, Geodézie a katastr nemovitostí a ve zjednodušené podobě i oboru vzdělání Stavební materiály, proto vznikla speciální kapitola věnovaná právě metodě BIM.
„Školy mají povinnost upravit školní vzdělávací programy (ve vazbě na aktualizace RVP) a zahájit podle nich vzdělávání nejpozději od 1. září 2022 počínaje prvním ročníkem,“ vysvětluje Pavel Pour, externí expert pro oblast vzdělávání Agentury ČAS a pedagog na Střední průmyslové škole stavební Hradec Králové. „Znamená to, že nejpozději v roce 2026 by měl mít každý maturant opouštějící střední školu stavebního zaměření alespoň základní znalosti práce s metodou BIM,“ doplňuje Pour. V rámci spolupráce ve skupině EDU BIM se navíc připravuje také rozšiřující kurz základů metody BIM pro studenty gymnázií, kteří chtějí pokračovat ve studiu na některé z technických vysokých škol.