reklama

Speed-dating v byznysu aneb Jak zaujmout v prvních 3 networkovacích minutách

reklama

Speed-dating, neboli mechanika takzvaného rychlého rande, se stal celosvětovým fenoménem. Svou paralelu má i v byznysu, kde se do hledáčku dostaly akce s networkingovým konceptem, přičemž efektivní networking má pomoci rychle si vybudovat síť kontaktů. Klíčovou roli v setkání však hrají první minuty, potažmo dokonce vteřiny. Jak v takto krátkém čase zazářit? Zaměřte se na následující tipy.

Seznámení jako hra
Pokud nejste rození extroverti, nebude pro vás obvykle nezávazná konverzace s cizími lidmi snadná. Často vás tak může svádět družit se spíše s těmi, které už znáte, nebo v čase pro networking kontrolovat e-maily a sociální sítě na svém telefonu. Proto ale na networkingové akci nejste! Zkuste si ze začátku vytyčit cíl, s kolika novými lidmi se seznámíte. Můžete si sami se sebou zahrát malou hru – například že oslovíte alespoň jednoho muže s knírem a jednu ženu se zajímavým účesem nebo šperkem (což může být mimochodem záminka k začátku konverzace). Nejsnadnější je oslovit druhého u baru nebo u rautového stolu. Dejte si však pozor na alkohol. Jedna sklenička může pomoci lehce se uvolnit, ale potom už raději brzděte. Přílišná rozjařenost vám může do budoucna zavřít mnohé dveře. Nepřehánějte to ani s jídlem. Berte si menší kousky a ukusujte malá sousta, která můžete v případě potřeby rychle spolknout. Vyhnete se tak situacím, kdy vás někdo osloví a vy s plnou pusou nebudete moci reagovat. „Příhodné je nechávat si vždy jednu ruku volnou. V jeden okamžik se tedy rozhodněte jen pro jídlo, nebo pouze pro pití. Dominantní ruka by vám měla zůstat vždy volná pro potřesení na pozdrav nebo přijmutí vizitky,“ radí Matyáš Smutný, organizátor akceleračních programů, jejichž nedílnou součástí je zpravidla právě networking.

Vstup do rozjetého vlaku je um
Nebojte se vstupovat do rozběhnuté konverzace jiných lidí. Ale buďte trpěliví. Nikdy neskákejte do řeči nebo se nesnažte převést téma na vás a na svou práci. Pokud se přidáváte do kroužku diskutujících, gestem pozdravte známé uvnitř a poté chvíli jen mlčky poslouchejte, abyste se zorientovali v probíraném tématu. Pak je dobré položit doplňující otázku, u které se můžete uvést, ale bez násilného přetažení pozornosti na sebe. Například: „V naší firmě jsme řešili podobný problém a také přemýšlíme o spolupráci s externistou. Na co jste se při jeho výběru zaměřovali vy?“. Při konverzaci v menších skupinkách se nebojte zapojovat další lidi, pokud víte nebo předpokládáte, že mají o téma zájem. Krátce shrňte motiv konverzace a zeptejte se nového člena debaty na jeho názor. Pokud při představování obsahu diskuze shrnete i stanovisko člověka, se kterým jste konverzaci doposud vedli, získáte body navíc.

Oční kontakt rozhoduje
I nezávazná konverzace může určit potenciál budoucího obchodu nebo spolupráce. Nepočítejte ale s tím, že rozhodnutí o spolupráci padne pár minut po seznámení. Konverzace by měla sloužit k vzájemnému poznávání, nabídky si raději nechte na později. Když mluvíte o sobě, buďte struční a vyzdvihněte jen jednu nebo dvě zajímavé věci o vaší práci nebo vašich koníčcích, díky kterým si vás lidé zapamatují. Jinak ale nechte mluvit druhou osobu a pokládejte doplňující dotazy, abyste dali najevo svůj zájem. „Osobě, se kterou mluvíte, věnujte plnou pozornost. Všimne si toho a lépe si porozumíte. Těkání pohledem po místnosti nebo známých tvářích neznačí nic dobrého, stejně jako neustále vibrující hodinky nebo opakované zvonění mobilního telefonu. Na očním kontaktu je potřeba dát si záležet. Oči jsou přece oknem do duše a vaší nejlepší vizitkou. A pokud vás přímý pohled znervózňuje, radím – nebojte se lidí, jsou to jenom lidi,” zdůrazňuje Jan Dittrich, komunitní manažer Impact Hub Ostrava. V rámci práce s komunitou má propojování jejích členů, ale také nových potenciálních klientů či partnerů v každodenním popisu práce.

Nevymýšlejte si
Pokud některému tématu nerozumíte, nesnažte se ostatní přesvědčit o opaku. Naslouchejte konverzaci a pokud vedete rozhovor jen ve dvou, nebojte se zeptat nebo si nechat téma krátce objasnit. Do zapáleného rozhovoru o oblasti, které nerozumíte, se ale raději nezapojujte, narušili byste dynamiku konverzace a mohli pokazit cizí setkání. Výhodné může být se na networkingovou akci dopředu připravit alespoň zběžným nastudováním předpokládaných témat. Pokud nejsou dopředu jasná, k orientaci pomůžou třeba i organizátoři nebo seznam hostů. Jestliže máte vytipované osoby, se kterými byste se rádi seznámili, není na škodu podívat se dopředu na oblasti jejich práce a zájmů například na LinkedIn nebo jiné sociální síti. Když si nastudujete novinky z daného oboru, protějšek tím zaujmete a lépe si vás zapamatuje. Nikdy se ale nesnažte zapůsobit nabízením pomoci nebo svých služeb, pokud si nejste jisti, že je tato práce opravdu ve vašich silách. „Po síti“ se totiž rychle šíří také negativní zkušenosti.

Na závěr: vizitka není jen číslo na papírku
Po networkingové akci se vám v aktovce nahromadil štos vizitek a když je po pár dnech vytáhnete, nedokážete je zcela zařadit ke konkrétním lidem? Je možné, že přesně to se stane s těmi vašimi, které jste při networkování rozdali…nakonec skončí v šuplíku mezi hromadou neroztříděných papírů. Zkuste proto použít jednoduchý trik. Pokud se dostanete s konverzačním protějškem až do bodu, kdy si předáváte vizitku, využijte zadní stranu té své k zapsání krátké poznámky. Může to být vtipný nebo zajímavý bod, kterým jste v konverzaci zaujali, nebo téma, kvůli kterému chcete s daným člověkem zůstat v kontaktu. Na škodu není ani připsat další spojení na vás. Své vizitce tak dodáte punc výjimečnosti a můžete si být jisti, že bude mezi ostatními vyčnívat. To stejné platí pro přijaté vizitky, kam si můžete mimo společné téma připsat i datum a místo setkání. Druhému člověku tak dáte najevo, že vás opravdu zaujal a konverzace s vámi nebyla zbytečná.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama