Stoupající trend v počtu případů napadení pracovníků ostrahy monitoruje společnost SSI Group, která poskytuje bezpečnostní služby pro 400 objektů v České republice a na Slovensku. Zatímco v předchozích letech šlo o jednotky případů za objekt a rok, vloni se případy napadení zvýšily na desítky ročně. Vedle rostoucího počtu fyzických incidentů, nebezpečně stoupá také agresivita útočníků.
V posledních týdnech a měsících se pracovníci ostrahy setkávají se stále častějšími případy, kdy musejí čelit útokům pachatelů ozbrojených bodnými a sečnými zbraněmi, paralyzéry nebo plynovými pistolemi. Na denním pořádku jsou pak fyzické útoky nebo verbální urážky.
Za útoky zpravidla stojí osoby pod vlivem omamných či psychotropních látek, anebo sociálně nepřizpůsobiví občané. Obrana proti těmto útokům je pro pracovníky ostrahy stále náročnější, a to i přes těsnou spolupráci s Policií České republiky. Incidenty nezřídka končí i pracovní neschopností pracovníka ostrahy.
SSI Group proto připravila pro své zaměstnance sérii školení, které si kladnou za cíl naučit se předcházet konfliktním situacím a v případech, kdy to není možné, jak se účinně bránit. Školení a kurzy sebeobrany či první pomoci doplní na vybraných objektech i zátěžové modelové situace, které pracovníkům ostrahy pomáhají soustavně oživovat taktické postupy a znalosti zákonných norem. Součástí těchto školení je rovněž organizace dění v místě mimořádné situace, včetně složek Integrovaného záchranného systému (IZS).
„Veřejnost často nedoceňuje anebo podhodnocuje význam ostrahy. Jde přitom o velmi náročné zaměstnání s vysoce nadstandardní mírou stresu. I s ohledem na zodpovědnost, kterou pracovníci ostrahy mají, si zaslouží respekt a uznání. Pro mnohé návštěvníky jsou totiž podvědomou pojistkou pocitu bezpečí. Toho, že si mohou své nákupy nebo zábavu bez obav užít,“ dodává Radek Škrabal, provozní ředitel a jednatel SSI Group.