reklama

Stará škola v moderním kabátě. Jaké jsou trendy webdesignu?

reklama

Trendy se točí v různých cyklech, a proto společnost Webnode, globální platforma pro tvorbu webových stránek, zhodnotila nejaktuálnější směry v oblasti webdesignu. Letošním znakem webů se staly 3D vizuály a kreslené ilustrace. Návrat slaví i oldschoolové prvky jako retro písmo nebo staromódní filtry. Na plné čáře však vévodí minimalistický vzhled. Kromě klasického designu se trendy promítají rovněž do webových textů. V budoucnu se očekává, že tvorbu designu ovládne umělá inteligence.

Hlavní dominantou letošních webů se staly 3D vizuály. „Aktuálně populární styl nese název Neumorfismus a představuje kombinaci jednoduchých grafických prvků s 3D efekty,“ říká Martin Kleban, šéf produktu ve společnosti Webnode. „Tento typ designu zajišťuje esteticky zajímavé výsledky. Na uživatele totiž působí originálně a moderně,“ dodává Kleban.

Vedle toho si oblibu získaly kreslené ilustrace, které pomáhají lépe pochopit informace popsané v textu. „Funkce kreseb spočívá ve vizualizaci informací, zároveň přispívají k pozitivnímu vnímání celé stránky. Z toho důvodu ilustrace nejvíc ocení weby, které stojí na těžko představitelných tématech a jejich účelem je prodávat,“ komentuje Kleban a doporučuje zahrnout i propracované animace.

Staré dobré časy

Období pandemie si říká o nostalgické zavzpomínání. Proto se černobílé fotografie, prach, šum, retro písmo, utlumené barvy a další efekty minulosti připomínají v designu dnešních webů. „Různé prvky z dob minulých mají tendenci se vracet, nicméně často jde o skloubení s moderním stylem. Výsledkem jsou potom zcela originální webové stránky,“ vysvětluje Kleban.

Přitom králem designu nadále zůstává minimalismus. Přímost, jednoduchost a ojedinělá barevnost bodovaly už v minulých letech. Ovšem letos rozhodně jen tak nevymizí. Podle Klebana si totiž profesionální webdesignéři dobře uvědomují, že méně je někdy více. Navíc tento přístup zpravidla nijak nezatěžuje načítání stránek.

Minimalistické provedení se rovněž promítá do tvorby webových textů, což potvrzuje Anna Kodýtková, lokalizační manažerka ve společnosti Webnode. „Jednoduché a krátké texty fungovaly výborně už od nepaměti. Nicméně lze vypozorovat drobné novinky. Jednou takovou je například tečka na konci nadpisu, což rozhodně nebývalo zvykem. Jde ovšem o další rafinovanou fintu, jak přitáhnout pozornost v internetovém prostředí,říká Kodýtková.

Složitosti odzvonilo!

Funkčnost webů zůstává nadále základem úspěšného webdesignu, a proto některé kdysi oblíbené prvky jsou nyní na ústupu – jedním takovým je i složité rozbalovací menu. „Jednoduché navigace usnadňují vyhledání informací, což mnohem častěji povede k naplnění cílů stránky. Široké nabídky s mnoha odkazy mohou uživatele zmást a zkomplikovat jejich rozhodování,“ doplňuje Kodýtková.

Mizí i další zvyky, třeba využívání dokonalých fotografií z volně dostupných fotobank. Podle Kodýtkové je dnes mnohem větší prostor pro autenticitu a vlastní fotografie. Z toho důvodu jsou na sestupu i zveličené profesionální weby a přehnané korporátní identity. „Lidé ztrácejí důvěru ve velké značky. Chtějí vidět tváře a slyšet reálné příběhy. Moderní weby jsou jasným příkladem,“ dodává Kodýtková.

Zářivá budoucnost

Zároveň se do tvorby stránek rychle promítá umělá inteligence. Svědčí o tom mluvící chatboti, neustále chytřejší algoritmy, ale třeba i odklon od složitého kódování. Dokonce už dnes existují platformy, jako je Webnode, díky kterým lze vlastní web a design vytvořit během pár kliknutí. „Věřím, že vstupní technická bariéra se bude dál snižovat a tvorba stránek se stane mnohem přístupnější i pro neprogramátory a negrafiky,“ říká Kleban.

Podle Klebanových slov se umělá inteligence postupně proplete všemi částmi tvorby webu – od úvodní konzultace přes samotný návrh struktury, grafiky, sladění barev až po psaní textů. Pravděpodobným výsledkem budou weby, které se automaticky přizpůsobují uživatelům podle jejich chování na internetu.

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama