Český sympaťák Tom Beckhäuser teprve před jedním rokem vstoupil do světa mezinárodního automobilového sportu. Stalo se tak opravdu nevídaným způsobem: Ve Formuli 4 totiž začal bez jakýchkoliv předešlých zkušeností v nižších třídách nebo dokonce v motokárách, jak tehdy prozradil. Po roce jsme se sešli znovu a ze začátečníka se stal suverén, který v Hockenheimu korunoval svou dosavadní kariéru prvními body v silném neměckém mistrovství.
Jak hodnotíš retrospektivně sezonu 2017, tvůj první rok v automobilovém sportu vůbec a jak jsi spokojen s vlastními pokroky?
Můj vývoj závodníka byl obrovský – větší, než jsme čekali. Osobně jsem na 100 procent spokojen. Naučil jsem se toho tolik, že jsem poté v zimním šampionátu UAE dokázal vyhrát jeden závod a celkově skončit 3.
Jsi naprostým profesionálem, nebo se soustředíš i na něco jiného, než na závody?
Soustředím se výhradně na závodění ve Formuli 4. Když právě nesedím v kokpitu, tak makám buď na simulátoru nebo v posilovně.
Minulý rok jsi jezdil německé mistrovství za tým Mücke a v Itálii za stáj Cram. Na jihu letos nepojedeš a v Německu jsi změnil tým. Jak to?
Jsem v první řadě jezdec organizace Antonína Charouze. On od letoška započal svou kooperaci s týmem US Racing pod vedením Ralfa Schumachera a Gerharda Ungara a proto je to logické, že jezdím za ně. Německý šampionát je mnohem silnější, než italský a neviděli jsme již smysl v tom, tříštit naše síly v obou.
Vidíš velké rozdíly mezi prací v italském a německém týmu?
Naprosto. Spolupracovat s Italy je úplně něco jiného – mají zcala jiné pojetí práce. Je to prostě jiný druh týmu. Jedno ale zůstalo beze změny: S Italy jsem se dorozumíval anglicky a u US-Charouz-Racingu je mým inženýrem Rus – takže mluvíme také anglicky, někdy i česky.
Od letoška je Antonín Charouz podílníkem US-Racingu. V čem spočívá jeho přínos
Především jsme to my závodníci – já a Němec Lirim Zendeli, který také spadá pod Charouzův manažement. Charouz k tomu platí mého inženýra a mechanika. Mimo to pro mne obstaral zcela nové šasi.
Jedním z tvých šéfů je několikanásobný vítěz Grand Prix Formule 1 Ralf Schumacher. Jak se jeho vliv ukazuje?
Ralf zde nehraje až tak rozhodující roli. Spíše všechno pozoruje a když myslí, že musí zasáhnout, nebo poradit, tak to udělá. Práci týmu vede hlavně Gerhard Ungar.
Mimo Lirima Zendeliho, se kterým jsi jezdil už minulý rok u Mückeho, jsou tvými kolegy Ralfův syn David Schumacher a Mick Wishofer. Jak spolu vycházíte?
Výborně si rozumíme a trávíme spolu i mnoho volného času. Lirim je k tomu i výborným učitelem a nezdráhá se mi kdykoliv pomoci. Všechna data vozu mezi jezdci otevřeně diskutujeme. Nemáme před sebou tajnosti.
Minulý rok tě z jezdecké stránky koučoval Honza Charouz…
S Honzou již nespolupracujeme. Lirim je mi v tomto ohledu největší pomocí. Vyhrává zde závod za závodem a mohu se tak přiučit opravdu od nejlepšího.
V kvalifikaci jsi zde na polemana Zendeliho ztrácel přesně sekundu. Jak to hodnotíš?
Čekal jsem vlastně menší odstup. Najezdili jsme ale jen hodně málo kol…
Jak jsi se v mezičase spřátelil s Tatuusem-Abarth F4?
Mám za sebou tři šampionáty s tímto autem, takže mne již ani nedokáže překvapit a vím, co si mohu dovolit. Po posledním závodě šampionátu plánujeme test s vozem jedné z vyšších tříd.
Dnes jsi poprvé dokázal zabodovat. Jak jsi se při tom cítil?
Jsem strašně rád, že to konečně vyšlo. A jsem spokojen i se způsobem, jakým jsem mého prvního bodu dosáhl: Během závodu jsem na trati předjel tři soupeře, další dva vypadli. Zvláště mne těší skutečnost, že jsem se nedopustil žádné chyby. To je v této našlapané třídě rouzhodující. I ta nejmenší chybička tu stojí čas, který se už prostě nedá dohnat. Štěstí jsem měl trochu také: V prvním kole mne zezadu někdo trefil, mohl jsem ale pokračovat.
Letos již nejezdíš v barvách BWT sponzora týmu Mücke a proto používáš lakování přilby dle vlastních představ. Co Tě k tomuto pojetí vedlo?
Můj velký idol Sebastian Vettel několikrát startoval s podobně řešeným designem. Ten můj jsem od toho odvodil.
Co je tento rok Tvým cílem, jaký konečný výsledek by Tě uspokojil?
Body v Hockenheimu byly výborným vykročením správným směrem. Skvělé by bylo, kdybych byl koncem roku v celkovém hodnocení mezi prvními deseti!
Takové zakončení sezony ovšem vyžaduje, aby jediný český pilot německého šampionátu F4 i v dalších závodech pravidelně bodoval. Přejme mu to a držme mu palce!
Text a foto: Roman Klemm