Uhradit účet za plyn, koupit si v e-shopu nabíječku na mobil, zaplatit online dárek k Vánocům – běžná věc pro většinu české populace, a naopak neřešitelný problém pro tisíce slabozrakých a nevidomých. Když potřebují zadat platbu, musí požádat o pomoc někoho ve svém okolí anebo vzít hůl a psa a vyrazit do banky osobně.
Po internetu brouzdá 75 % populace starší 16 let. Statistiky praví, že 7 z 10 Čechů komunikuje s okolím prostřednictvím e-mailu, 65 % čte na internetu zprávy, 59 % využívá online bankovnictví a 42 % si za poslední rok něco koupilo v e-shopech. To, co je zcela normální pro většinu lidí, je takřka neřešitelný problém pro většinu těžce zrakově postižených. Konkrétně internetové bankovnictví v současné době využívají odhadem pouze stovky z nich.
Jedním z hlavních důvodů je malá dostupnost počítačů vybavených programem, který zrakově postiženým „přečte“ co je na obrazovce. Cena speciálně vybaveného počítače s odečítacím či zvětšovacím programem se pohybuje kolem 100 tisíc korun. Na pořízení této pomůcky významně přispívá stát, ovšem v letech 2012–2016 získalo příspěvek pouze 1 731 lidí.
„Pokud uvážíme, že v České republice žije přibližně 100 tisíc zrakově postižených, tak to opravdu není moc. Navíc – pracovat s počítačem „poslepu“ není snadné a mnoho nevidomých a slabozrakých si na složitější služby, jako je například internetové bankovnictví, netroufne. Musíme si uvědomit, že stále větší procento lidí přichází o zrak ve vyšším věku, kdy už se schopnost adaptace na ztrátu zraku snižuje,“ říká Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením.
To potvrzuje i nevidomý Karel Giebisch, který přístupnost internetového bankovnictví v českých bankách zkoumá. „Mám výhodu, že se informačními technologiemi zabývám prakticky celý život, a proto internetové bankovnictví zvládám,“ říká Giebisch. „V rámci své profese IT konzultanta se ale denně setkávám zejména se staršími klienty, pro které současné internetové bankovnictví je a vždy bude neřešitelný problém. Přestože banky věnují přístupnosti svých internetových rozhraní větší pozornost než dříve, vždy půjde o složité aplikace určené vidícím klientům, ve kterých se zrakově postižení obtížně orientují. Takže když potom potřebují zadat platbu, musí požádat o pomoc někoho ve svém okolí anebo vzít hůl a psa a vyrazit do banky osobně,“ dodává Giebisch.
Naději na změnu současné situace přináší záměr, se kterým přichází Nadační fond FriendlyVox, který stojí mj. za stejnojmenným ozvučeným portálem pro jednoduché zpřístupnění internetu zrakově postiženým. „Jsme v dennodenním kontaktu se zrakově znevýhodněnými lidmi napříč celou ČR a víme, že právě online přístup k bankovnímu účtu je služba, která by těmto lidem dokázala usnadnit život a po které hlasitě volají,“ říká Robert Štěrba ze správní rady Nadačního fondu FriendlyVox.
„Problém již delší dobu analyzujeme a dnes už víme, jak na to. Jako možné řešení se ukazuje jednotná aplikace vyvinutá s ohledem na specifické potřeby zrakově postižených, která by poskytla online přístup k platebním službám bez ohledu na to, u které banky mají vedený svůj účet. Tato možnost se otevírá se zavedením nové evropské direktivy o platebním styku (tzv. PSD2), která vstupuje v platnost 13. 1. 2018. Vzhledem ke lhůtám vyhrazeným pro zavedení nezbytných technických standardů počítáme se zprovozněním nové služby v průběhu roku 2019.“